Blogg

Förbättra din logga

Det är många som har en uppfattning om att efter man väl har designat och lanserat sin logga ska den förbli orörd under decennier. Och visst ligger det en sanning i den uppfattningen, en logga ska förbli orörd i så stor utsträckning som möjligt för att kunder och klienter ska känna igen sig. Men detta…

Bakgrundsfärg till loggan

Var ligger loggans fokus? Som vi tidigare har skrivit om är loggans viktigaste beståndsdel inte färgen, utan det är symbolen och teckensnittet som är grunden till en logga. Det är betydligt vanligare att byta färg på loggan än att helt enkelt byta symbol. Därför bör en logodesigner fokusera på att i första hand skapa en…

Nya logotyper under 2014.

Januari månad är början på ett nytt år, men det är också månaden då det tidigare året sammanfattas. Och 2014 är inget undantag, det var ett händelserikt år. 2014 var året när oroligheterna i Ukraina bröt ut, men året skänkte samtidigt mycket glädje. Under juli månad var våra blickar riktade emot fotbolls-VM i Brasilien och…

Uppdaterad logga

Då var det dags för nästa stora amerikanska matkedja att uppdatera loggan. I november släppte nämligen Pizza Hut en ny logotyp. Pizza Huts logga måste ses som en av de mest välkända inom branschen, så när ett multi-internationellt företag i den här storleken lanserar en ny logga är det självklart att det drar till sig…

Loggor – Tio små tips

Det är inte lätt att skapa en välfungerande logotyp vid första försöket. Vi har däremot skapat många genom åren och delar gärna med oss med några tips som kan förenkla ditt arbete. Här kommer en lista på tio stycken enkla råd att tänka på när du arbetar med din logga. Loggan behöver inte beskriva vad…

Går det att förbättra en logotyp?

När ett professionellt team skapar en logotyp träffar dem inte alltid rätt vid första tillfället. Oftast är det mängder av förslag som har kasserats innan det slutgiltiga resultatet offentliggörs (De kasserade förslagen ska arkiveras, inte slängas). Men frågan är ifall man ska nöja sig med det slutgiltiga resultatet eller finns det möjlighet till ytterligare förbättringar?…

Är det viktigt med en bra logga?

Att ha en bra logga är otroligt viktigt för att ett företag ska kunna förmedla företagsnamnet men också för att attrahera nya kunder. Om ett företag har en genomarbetad logga kommer den dra ögonen till sig när den är applicerad på banderoller, produkter eller används på sociala medier. Det är också mera troligt att blivande…

Typsnitt och loggor

En av de allra största utmaningarna med att skapa en logga är vilket typsnitt du bör använda. De andra beståndsdelarna faller lättare på plats så som form, färg och text. Men valet av teckensnitt kan vara en utdragen process. Det finns förstås överskådliga riktlinjer man bör följa för att lyckas välja rätt typsnitt, men innanför…

Logotyp trender på Pinterest.

Pinterest är en amerikansk sajt som under år 2014 har börjat användas allt flitigare i Scandinavien. Grundtanken med sajten är inspiration. På din egen sida skapar du olika kategorier av album där du sparar det som du tycker är spännande inom ämnet. Sen kan du vid ett senare tillfälle se igenom dina egna album för…

En aktiv logga

En tydlig trend det senaste året är att ha en känsla av aktivitet i loggan. Detta kan återskapas på flera sätt men det vanligaste knepet är att antingen med en figur eller i typsnittet visa att en aktivitet pågår. Självklart passar inte den här typen av loggor för alla företag och organisationer men tillvägagångssättet kan…