Du kanske inte förväntar dig att få en logga som ger samma effekt som stora företags kända symboler då du precis har dragit igång ditt företag. Det är givetvis så att loggans popularitet hänger ihop med den tjänst eller produkt som den symboliserar. Men vi kan ändå lära oss viktiga saker från kända loggor, saker som vi sedan kan komma ihåg då målet är att få en riktigt bra företagslogga.
Kontakta oss gärna idag för att få hjälp med er logga!
Låt oss se på några gemensamma nämnare för de loggor som har blivit riktigt kända. Så kända att de känns igen utan att stå ihop med företagsnamnet eller ytterligare beskrivning.
Kända loggor är för det mesta enkla
Det tycks vara en regel att riktigt bra företagsloggor inte är komplicerade. De har en enkelhet som kan gränsa till genialitet. Ta bara Nike-symbolen som exempel. Den symboliserar fart, mjukhet och mer i en enda liten form. Idag kan den här symbolen stå utan ordet Nike och alla vet vad det handlar om.
Det finns loggor som är så enkla att ett barn skulle kunna ha designat. Det här kan vara något att betänka när det blir dags att ta fram en egen företagslogga som förhoppningsvis blir lika effektiv och känd!
Med djup och tanke
Något som också är intressant att notera vad gäller kända loggor är att de inte sällan har element som är lite kluriga. Ta en titt på FedEx loggan och du ser att det finns en pil inbäddad i ordet. Den pilen syftar ju på fart som i farten du får när du skickar paket och brev med detta företag.
Toblerone har en logo som ser ut som ett berg men om du kikar närmre ser du att det också finns en björn på det där berget. Det här är smarta detaljer som kan skapa hype. Det ökar intresset för varumärket och leder till större spridning och snack.
Möjlighet till flera olika färger
Även om det finns en specifik företagsprofil kan det vara klokt att jobba med en företagslogga som går att presentera i olika färger. Det kan bli svårt om det inkluderas för många olika färger i designen från start. Bland kända klädesmärkens loggor kan vi se att man ofta jobbar på detta vis. Loggan kan tryckas på kläder i olika färger utan att man mister fokus.
Ibland är det bäst att inte byta design
Vi bör också beakta att många kända loggor inte förändras. Ta en titt på Coca Cola och Disney. Det här är klassiska loggor som ser ut idag så som de alltid har gjort. Särskilt Disney. Här har man satsat på tidlöshet. Loggan förblir densamma år ut och år in och det är också en vinst.
Ett företag som har existerat i flera generationer kan ha mycket att tjäna på att inte byta logotyp- Det går alltid att fräscha upp och kanske ändra saker som färg. Men vi lär oss av kända loggor att det också kan finnas fördelar med att fortsätta med samma grundstruktur.