Blogg

Varför vissa skiljer sig från logotypen — och varför det är en dålig idé

Kan du komma ihåg hur spännande det var när du utformade din första logotyp design? Hur vacker du tyckte att den var, och hur du längtade efter att få trycka den första upplagan av visitkorten, och äntligen få visa konstverket? Hur du beskrev subtila detaljer och bakgrundsinformation för din mamma. För att inte tala om [...]

Din logotyp: Tre element i harmoni

«You who are on the road Must have a code that you can live by And so become yourself Because the past is just a good bye. » Ovanstående text är den första versen av Crosby Stills och Nashs ”Teach the children.” Låten är ett lysande exempel på användningen av harmonier. Det är möjligt att [...]

Tecken på att logotypen behöver uppdateras

När du startar ett företag görs det med utgångspunkt i förhoppningar och planer för företagets framtid. Ibland är de baserade på erfarenhet, men oftare fattas besluten på grundval av gissningar. När verksamheten sedan kommit igång, upptäcker du ofta att företaget inte alltid har det innehåll du förväntade dig. Tänk på hur det är i Monthy [...]

Logotyp design: Raster- eller vektorgrafik?

Logotyp design består av ett antal definierade kriterier, från designerns inspirationskällor och personliga preferenser till logotypens färg och form. Vilka saker bör man då vara medveten om när man utformar logotyper för olika typer av media? Raster och vektorgrafik: Dessa två termer låter svåra, men är egentligen mycket enkla att förstå: rastergrafik består av pixlar [...]

Vägen till den perfekta logotypen

Din logotyp är mer än en viktig del av ditt marknadsföringsmaterial. Den är företagets ansikte utåt. Logotypen ger kunder och presumtiva kunder en visuell referens i förhållande till bolaget namn, vilket i sin tur gör det lättare att komma ihåg. När en klient vill skapa en ny logotyp, har de ofta samma kommentarer i början [...]

En tillräcklig dos logotyp

Från början av den industriella revolutionen och efter moderniseringen av fenomenet innovationer har det pågått ett ständigt krig mellan olika aktörer i konkurrerande branscher. Användningen av logotyper och varumärkesnamn har varit en del av detta krig – många har gått under, men en del har också visat sig starka nog att överleva. Moderna kunder vill [...]

För många kockar i köket? Innebär flera designers en bättre logotyp?

En av de uppenbara skillnaderna mellan ett online-baserat grafiskt företag och en lokal designbyrå är hur projekten attackeras. På traditionella byråer blir oftast en eller två designers engagerade i projektet. Ett onlinebaserat logotypföretag har vanligtvis flera designers som deltar i projektet. För det första har ett Internet-baserat företag högre volym än ett markbaserat företag – [...]

Ditt varumärke är mer än din logotyp

Logotypen är kanske den viktigaste delen av ditt varumärke. Men, ett varumärke är mer än själva logotypen. Vad menar vi med det? För att kunna svara på frågan så behöver vi definiera vad ett varumärke är och vad en logotyp är. Vad är en logotyp? En logotyp är ditt företagsnamn, skriven med en unik font [...]

Logokompaniet tål kritiska blickar

Aftenposten släppte nyligen nyheten om Logokompaniets inträde och succe’ på den norska logotyp-marknaden. Artikeln väckte stor uppståndelse och det blev ett ramaskri bland väletablerade norska designers. Globaliseringen bankar på dörren – också i förhållande till logotyp- och designprodukter. Det är typiskt norskt att vara bra, förmanade den tidigare statsministern Gro Harlem Brundtland på sin tid. Norska [...]

Ditt visuella vokabulär

Ditt visuella ordförråd är ett viktigt instrument i verktygslådan för att bygga ett varumärke. Det består av all grafik som kompletterar din logotyp och tillsammans blir ansiktet utåt för ditt företag och varumärke. Tänk på din logotyp som en superhjälte för ditt varumärke och det visuella vokabuläret som superhjältens partner – Batman och Robin, till [...]