Vad är en logotyp?

När man utvecklar en verksamhet så är det viktigt att välja bra design för företagets marknadsföring och då ingår en bra logotyp. Om man inte har gjort det från start så är det inte försent. Det kan ju faktiskt vara så att den logga som man en gång började med inte längre fungerar lika bra. Då är det dags att skapa en ny.

Men vad är egentligen en logotyp? En vanlig definition av ordet är ett tryck som har ett ord eller en bokstav som kan tryckas på papper och användas digitalt. Det är också vanligt att kalla en logotyp för logga, eller logo på engelska. Men är detta verkligen samma sak?

Låt oss se lite närmre på designspråket och se till att vi verkligen använder oss av ordet logotyp på rätt sätt. Vi börjar med att se på uttrycket logo som vanligtvis uttrycks som logga på svenska.

Logo – logga

En logga är helt enkelt den design som ett företag, märke eller en individ väljer som representation. Ordet logga sätter inga gränser för hur den designen ska se ut. Men det är klart att det bör vara något som är relevant och som relaterar på rätt sätt till verksamheten som loggan beskriver.

En logga kan skapas på olika sätt och kan ha olika ingredienser. Den kan ha ord, bokstäver, eller enbart vara en bild som används tillsammans med namn på produkt eller tjänst. Om den används digitalt så kan den även inkludera rörliga element, animationer och effekter.

Logotyp

När vi talar om logotypen så rör det sig om ett ord, eller bokstav, som har stylats för att bli en logga. Det finns flera fördelar med en logotyp. Den kommer genast att sätta samman verksamhetens namn med en visuell identitet. Det kommer inte att finnas utrymme för förvirring då man skapar en bra logotyp.

Logotypen är den självklara startpunkten för ett nytt företag. Men den kan upplevas som mindre kreativ. Särskilt för den som ska designa företagets grafiska profil. Det är inte alltid helt lätt att med en bokstav ge känslan av vad företaget handlar om. Detta särskilt när namnet på företaget inte är så avslöjande.

Logotypen ses ofta som lite konservativ. Den är inte en hippie så som loggan kan vara. Det är också därför som den gillas så skarpt av branscher som juridik och finans. En ren logotyp ger inte så stort utrymme för kreativitet. Typiska exempel på rena logotyper är Facebook, Android och Adobe.

En kombination ger bästa effekten

När det ska till en kreativ logga som är lite mer än namnet på företaget så kan det vara klokt att kombinera logotypen med den friare loggan. Det är också vad många av de stora företagen med kända loggor har gjort. Ta Pepsi cola som ett exempel. De har en logotyp för namnet och så en logga med en färgglad cirkel som kombineras med namnet.

logga