Blogg

En lyckad logotyp-revision I

En logotyp representerar ditt företags varumärkesidentitet: Det är den bild du erbjuder och som stannar i konsumenternas och egna företagares minne förutsatt att implementeringen av den visuella designen genomförs korrekt. Logotypen identifierar verksamheten på ett enkelt sätt via en symbol, bild eller olika färger och nyanser. Konkurrensen hårdnar på marknaden för olika lätt säljbara konsumentprodukter, [...]

Microsoft – en twist på fönster

Under loppet av företagets 37-åriga historia har Microsoft ändrat logotyp fem gånger. Under de första åren ändrades logotypen ofta, men förblev sedan oförändrad från 1987 och fram till augusti 2012. Inför den stora utrullningen av nya produkter i höst, inklusive Windows 8, Windows Phone 8, Surface tabletten samt den nya versionen av Office har Microsoft [...]

Världens 10 mest kända logotypdesigners

Ruth Kedar Hon är kanske mest känd för att ha designat Googles logotyp. Ruth föddes i Brasilien, men flyttade senare till Israel, där hon tog en examen i arkitektur. Vägen gick vidare till Stanford University, där hon fullgjorde masterprogrammet i design. Hon har vunnit Analog deck och Duolog deck. Hennes konst har funnits helt online [...]

Logotypen genom historien

Vad är logotyper? Hur skiljer de sig från ikoner? Många gånger är skillnaden inte uppenbar, men samtidigt inte något som människor förlorar sömn över – om du inte är djupt fokuserad på studier av forntida civilisationer. Även om ordet logotyp kommer från gammal grekiskan och kan översättas som ”ord” eller ”tal”  har även babyloniska, assyriska, maya, kinesiska [...]

Färgkoder inom logotyp design

ebaY har utvecklat en lång historia. Den amerikanska webbplatsen för auktioner och shopping startade sin verksamhet 1995 och har varit ett mecka för sälj- och köplystna över hela världen. Absolut alla tänkbara och otänkbara varor har sålts och köpts via denna webbplats. Den största, mest omfattande konsekvensen av ebaY är att konsumenterna nu har lärt [...]

Nio punkter för en lyckad logotyp

Om din logotyp uppfyller kriterierna för en bra logotyp kommer den att förbättra synligheten, trovärdigheten och hur minnesvärt ditt företag är. Konsekvens i användningen av logotyp, slogan och material. Upprepning av liknande element, som används på samma eller liknande sätt kommer att bidra till att kunderna kommer ihåg vem du är och vad du gör.Catapult [...]

Logotypens sex uppgifter – 3612

Många företagare tror att logotypen ska vara en bild som tilltalar dem personligen. De designar logotypen med en personlig symbolisk innebörd, eftersom de tror att logotypen uppgift är att vädja till dem personligen, liksom att det kommer att väcka ett allmänt intresse. Detta är fel utgångspunkt för att utforma en lyckad logotyp. I en perfekt [...]

Bra logotyper är flexibla

Många frågar: vad är en bra logotyp och vad består den av? Istället för att fokusera på vad som gör att en logotyp ser bra ut (vi vet alla att detta är subjektivt och en smaksak) är det bättre att fokusera på vad det är som gör att en logotyp fungerar. En bättre fråga är: [...]

20 frågor för en ny logotyp – 3412

Tills du väljer att donera fast en tom och en ny logotyp, är det viktigt att ge viktig information till de grafiska designers som skapar den nya logotypen. Detta kommer att hjälpa till att lindra vägen till ett framgångsrikt projekt och minska risken för missförstånd mellan dig och design. Eftersom vårt primära fokus är logotyp [...]

God logotyp design och former

Logotyper ar visuella. En bra designer har full förståelse för alla aspekter av visuella intryck. En viktig del av logotyp design är formen. Förstår du vilken form som fungerar bäst för din logotyp? Det är viktigt att ta hänsyn till form i designprocessen av en lyckad logotyp. Har du en logotyp? Är du säker på [...]