Blogg

Ditt visuella vokabulär

Ditt visuella ordförråd är ett viktigt instrument i verktygslådan för att bygga ett varumärke. Det består av all grafik som kompletterar din logotyp och tillsammans blir ansiktet utåt för ditt företag och varumärke. Tänk på din logotyp som en superhjälte för ditt varumärke och det visuella vokabuläret som superhjältens partner – Batman och Robin, till [...]

Årets logotyptrender

Håll det enkelt; detta är det bästa rådet, och det påverkar så gott som alla punkter i denna lista. En komplicerad logotyp kommer inte bara att göra den svårare att återskapa och upprätthålla, men också komplicera monteringen. Engagera din målgrupp; logotyp design ska underhålla och engagera publiken. Logotyp design ska inte vara så bokstavlig att [...]

En daglig dos logotyp

Har du någonsin tänkt på hur många logotyper som kommer in i ditt synfält under en dag? Inte? Oavsett, så kommer här svaret: forskning visar att vi under vår livstid kommer i kontakt med mer än 300 logotyper varje dag. Från gryning till solnedgång – logotyper är en naturlig del av vår vardag. Låt oss [...]

Tio klassiska handskrivna logotyper

Här följer ett urval av kända varumärken som använder handskrivna logotyper   1. Davidoff  Logotyp designer: Zino Davidoff 1968-1969 Zino Davidoff föddes den 11 Mars 1906 i Kiev och dog 1994, vid en ålder av 87 år. Davidoff var cigarrleverantör och varenda cigarr från företaget bar Zinos signatur.       2. Ford  Logotyp designer: [...]

En lyckad logotyp revision, del II

Som vi redan har diskuterat i den första delen, fungerar logotypen som en bra ambassadör för varumärket och som den visuella representanten för varumärkets identitet. Vi kommer nu att gå vidare med presentationen av välkända logotyper och hur de har ändrat karaktär över tid. Coca-Cola Historien om Coca-Colas logotyp är lika lång som dess historia: Det [...]

En lyckad logotyp-revision I

En logotyp representerar ditt företags varumärkesidentitet: Det är den bild du erbjuder och som stannar i konsumenternas och egna företagares minne förutsatt att implementeringen av den visuella designen genomförs korrekt. Logotypen identifierar verksamheten på ett enkelt sätt via en symbol, bild eller olika färger och nyanser. Konkurrensen hårdnar på marknaden för olika lätt säljbara konsumentprodukter, [...]

Microsoft – en twist på fönster

Under loppet av företagets 37-åriga historia har Microsoft ändrat logotyp fem gånger. Under de första åren ändrades logotypen ofta, men förblev sedan oförändrad från 1987 och fram till augusti 2012. Inför den stora utrullningen av nya produkter i höst, inklusive Windows 8, Windows Phone 8, Surface tabletten samt den nya versionen av Office har Microsoft [...]

Världens 10 mest kända logotypdesigners

Ruth Kedar Hon är kanske mest känd för att ha designat Googles logotyp. Ruth föddes i Brasilien, men flyttade senare till Israel, där hon tog en examen i arkitektur. Vägen gick vidare till Stanford University, där hon fullgjorde masterprogrammet i design. Hon har vunnit Analog deck och Duolog deck. Hennes konst har funnits helt online [...]

Logotypen genom historien

Vad är logotyper? Hur skiljer de sig från ikoner? Många gånger är skillnaden inte uppenbar, men samtidigt inte något som människor förlorar sömn över – om du inte är djupt fokuserad på studier av forntida civilisationer. Även om ordet logotyp kommer från gammal grekiskan och kan översättas som ”ord” eller ”tal”  har även babyloniska, assyriska, maya, kinesiska [...]

Färgkoder inom logotyp design

ebaY har utvecklat en lång historia. Den amerikanska webbplatsen för auktioner och shopping startade sin verksamhet 1995 och har varit ett mecka för sälj- och köplystna över hela världen. Absolut alla tänkbara och otänkbara varor har sålts och köpts via denna webbplats. Den största, mest omfattande konsekvensen av ebaY är att konsumenterna nu har lärt [...]