Dominoeffekten av att ändra logotyp

Det är en regnig eftermiddag och du har gjort i ordning en kopp te och satt upp ett dominospel: en efter en i ormens form över matbordet . Så ger du den första delen en liten puff, och därefter faller resten.

Att ändra en logotyp är lite som att spela med dominobrickor – så fort du börjar får det konsekvenser för alla nivåer av din verksamhet. Du måste plocka upp brickorna igen och kontrollera att de är på rätt plats.

När du har bestämt dig för att skapa en ny logo-design får du omedelbart en lång lista med sysslor. Du behöver definiera varumärket, uttrycka det i en logotyp och se till att resten av verksamheten är relaterad till förändringarna.  Att hantera konsekvenserna av en logotyp förändring är betydligt mer krävande än den lilla knuffen som gör att dominobrickorna ska börja falla.

 

Vad innebär den nya utformningen av logotypen?

Tänk tillbaka på den första logotypen ni utformade – allt arbete, tid och kostnad som låg bakom projektet. Eftersom detta är en omarbetning av en befintlig logotyp innebär det inte att uppgiften blir lättare den här gången. I själva verket kan det vara svårare eftersom du nu är mer engagerade och har investerat mycket tid i verksamheten.

 

Så vilka bitar är viktiga att tänka på inför revideringen av verksamhetens logotyp? Nedan följer en lista med 6 punkter, så att överföringen till den nya logotypen kommer att gå smidigt.

 

1. En bra anledning

Du behöver ha en bra anledning för att ändra din logotyp. Om du vill ändra din logotyp eftersom du är uttråkad, kan det finnas bättre sätt att använda tiden på. Om verksamheten är skiftande är det en större anledning att överväga en ny logotyp för din verksamhet. Om du inte har en bra anledning att revidera logotypen, bör du göra en noggrann bedömning av om detta är rätt väg att gå.

2. Hitta en designer

Att hitta en designer med rätt kompetens som kan utforma din nya logotyp tar tid och tålamod. Du kanske har turen att du redan har en designer att arbeta med, i så fall behöver du bara se till att denne har tid och motivation att arbeta med projektet. Om du inte redan har en designer, finns nu möjligheten att använda sig av professionella designers genom Logokompaniet.

3. Definiera ditt varumärke

Om du ska ändra din logotyp, är det bra om du gör en grundlig genomgång av varumärkets beståndsdelar så att det visas som så fullständigt och polerat som möjligt. En översyn av verksamhetens personer, tjänster, produktplaner och differentiering kommer att hjälpa dig till en bättre helhetsbild av företaget för att lättare kunna spegla kärnverksamheten i ditt företag. Definiera vilka din målgrupp är och vad de vill se i en ny logotyp.

4. Översyn av logotypen är kostsamt

För att ändra logotypen kommer du att investera tid, tanke och pengar i den nya visuella designen. Kontrollera att du har den tid som krävs samt budget för att ge projektet den uppmärksamhet det förtjänar.

5. Kasta och revidera allt marknadsföringsmaterial

Så snart den nya logotypen är klar behöver du producera nya visitkort, brevpapper, broschyrer och annat tryckt material – men även betala för det nya materialet som producerats och skrivits ut. Glöm inte digitala designelement på arbetsstationen, e-post signatur, nyhetsbrev, formulär, brevhuvuden i Word och andra digitala medier. Det ser inte bra ut om den gamla logotypen fortfarande smyger sig på vissa aspekter av verksamheten.

Ta dig också en ordentlig genomgång av allt marknadsföringsmaterial och överväg om det verkligen finns en bra anledning att skapa en ny logotyp. Det kommer att krävas mycket arbete; redigering, design och kodning. Vill du verkligen göra allt det arbetet igen, och inte minst: Kommer det att löna sig?

6. Göra revideringen begriplig för kunder

Kunder känner igen ett företag på dess logotyp. Om du ändrar logotypen utan att meddela kunderna, kan det finnas de som känner sig desorienterade och förlorar känslan till varumärket. Om du vill ändra utseendet på materialet kan det också få kunderna att tro att verksamheten har bytt ägare, att priserna eller tjänsterna har ändrats.

Om du skapar en ny logotyp bör du informera era befintliga kunder men även era nya kunder om förändringen och anledningen till den. Denna enkla punkt kan hjälpa företaget att behålla förtroendet och även behålla era kunder genom revideringen.

 

Genom att minnas dessa sex punkter kommer överföringen till den nya logotypen gå följsamt – precis som att knuffa den första dominobrickan.