5 saker att betänka då du ska skapa logotyp

Skapa logotyp, men skapa en som syns! Syns inte finns inte heter det ju, och så är det med säkerhet i de flesta branscher. Företagsloggan kommer att synas precis överallt och den bör vara gjord för att kommas ihåg.

Vi kan se till att ni får en företagsidentitet och logotyp som folk lägger märke till. Det är bara att kontakta oss och välja ett av våra smidiga logotyppaket med attraktiva priser. Med våra priser så kan ni sluta fundera på företagslogga gratis och istället satsa direkt på design som håller!

Här är 5 viktiga saker att tänka på då du ska skapa logotyp

  • Logotypen ska spegla er verksamhet

Ta en titt på populära företagslogotyper. När de är riktigt bra så förstår du av designen vad det handlar om utan att det står skrivet med ord. En riktigt bra företagslogo säger så många ord med färg och form. Det är också den här typen av logga som håller länge med enkla uppdateringar.

  • Trender är inte riktlinjer

Det är klart att vi kan skapa logotyp helt i enlighet med det som gäller idag. Det gör vi också om det är det som du begär. Men ett litet tips är att inte följa trender till punkt och pricka. Det leder ofta till design som om något år eller två inte längre är aktuell. Basera istället designen på sådant som kommer att hålla länge. Det är lätt att använda en klassisk logga och med en tweak eller två få den att trendig ut men det är svårare att ta en trendig logga och få den att se lika trendig ut om 5 år.

  • Hur ser det ut i svartvitt?

När vi får uppgiften att jobba med en företagsidentitet eller bara ta fram själva logotypen så beaktar vi hur den kommer att fungera i svart vitt. Det är en stor fördel att få grafiska element som är enkla att använda på olika sätt. Det är inte sällan så att loggan kan behövas i sammanhang där det inte går att få med färgerna. Då ska det fortsatt se bra ut och det måste vara tydligt att loggan är er.



  • Skapa logotyp för alla medier

Logotypen ska kunna tryckas på brevpapper, läggas in på Facebook-sida och dras upp till ett gigantiskt format för mässan. Det här blir möjligt om ni får en vektoriserad logga som lämpar sig för tryck såväl som för digitala medier.

  • Våga tänka lite utanför ramarna

Hur kom Apple på att de skulle ha ett äpple där någon tagit en bit? Varför valde McDonalds en gul logotyp som enbart är den första bokstaven i namnet? Kanske kan er logotyp också vara något som väcker tanke och som får folk att fundera en stund. Det tror vi! Våga tänka lite utanför ramarna och skapa något som för ert varumärke vidare helt enkelt för att det är så intressant att se på.