Med en grafisk manual så vet ni alltid hur nya grafiska produkter ska utformas. Men den grafiska manualen är inte bara något som ni använder för mer komplicerade projekt. Om den är utformad på rätt sätt så kommer alla som jobbar på företaget att kunna använda sig av informationen då det behövs.
Vi hjälper er gärna med en professionell grafisk manual som är lätt att använda. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag få ordning på den design som ska användas i olika typer av kommunikation.
Men hur ska den här manualen se ut och vad ska man tänka på då den skapas. Här är några viktiga saker att beakta…
En grafisk manual ska vara lätt att använda
Det får inte bli för komplicerat! Det här är något som vi verkligen lägger vikt vid. Bara för att vi är proffs på grafik och design så betyder det inte att det vi levererar är komplicerat och invecklat. Den grafiska manual som ni får ska vara lätt att använda. Den ska vara lätt att begripa och kännas som ett stöd. Även för den som inte kan någonting om grafik och hantering av typsnitt och färger.
Vi är en grafisk designbyrå i Stockholm som lägger stor vikt vid att design ska vara något användbart och lätt att tillägna sig. Det betyder att den manual som vi tar fram är till för er på alla sätt och vis. Språket är tydligt och det är lätt att hitta i guiden som visar precis hur ni ska jobba vidare för att hålla ihop er företagsidentitet.
En unik och personlig guide
Det är också viktigt att få en skräddarsydd manual. Det kan innebära att vi måste ställa några extra frågor som visar oss vägen. Varje företagsidentitet är unik. Det spelar ingen roll om ni använder samma färger och typsnitt som ett annat företag. Det kommer inte att bli exakt samma sak då det rör sig om en professionell grafisk profil med er företagslogga och mer.
Med hjälp av guiden så ser ni till att hela tiden jobba med att befästa er verksamhets grafiska profil. Den blir tydlig och gör avtryck i olika sammanhang. Det ger stora fördelar både på lång och på kort sikt.
Svar på alla frågor
Det dyker ofta upp frågor omkring företagets grafiska profil. Det kan vara något så enkelt som hur email ska skrivas under. Det är bra om alla som jobbar på företaget kan komma åt en grafisk manual som ger svaren. Då kan anställda snabbt ta reda på hur de ska tänka då de använder det material som finns och i andra sammanhang som då email skrivs eller kanske under möten.
När en grafisk manual är klar så kan det vara klokt att ha ett möte där alla som är berörda kan få ställa frågor om hur manualen ska användas. Det gör att fler uppmärksammar att den finns och vilket stort stöd den kan ge.