Blogg
Uppdaterad logga
Då var det dags för nästa stora amerikanska matkedja att uppdatera loggan. I november släppte nämligen Pizza Hut en ny logotyp. Pizza Huts logga måste ses som en av de mest välkända inom branschen, så när ett multi-internationellt företag i den här storleken lanserar en ny logga är det självklart att det drar till sig [...]
Loggor – Tio små tips
Det är inte lätt att skapa en välfungerande logotyp vid första försöket. Vi har däremot skapat många genom åren och delar gärna med oss med några tips som kan förenkla ditt arbete. Här kommer en lista på tio stycken enkla råd att tänka på när du arbetar med din logga. Loggan behöver inte beskriva vad [...]
Går det att förbättra en logotyp?
När ett professionellt team skapar en logotyp träffar dem inte alltid rätt vid första tillfället. Oftast är det mängder av förslag som har kasserats innan det slutgiltiga resultatet offentliggörs (De kasserade förslagen ska arkiveras, inte slängas). Men frågan är ifall man ska nöja sig med det slutgiltiga resultatet eller finns det möjlighet till ytterligare förbättringar? [...]
Är det viktigt med en bra logga?
Att ha en bra logga är otroligt viktigt för att ett företag ska kunna förmedla företagsnamnet men också för att attrahera nya kunder. Om ett företag har en genomarbetad logga kommer den dra ögonen till sig när den är applicerad på banderoller, produkter eller används på sociala medier. Det är också mera troligt att blivande [...]
Typsnitt och loggor
En av de allra största utmaningarna med att skapa en logga är vilket typsnitt du bör använda. De andra beståndsdelarna faller lättare på plats så som form, färg och text. Men valet av teckensnitt kan vara en utdragen process. Det finns förstås överskådliga riktlinjer man bör följa för att lyckas välja rätt typsnitt, men innanför [...]
Logotyp trender på Pinterest.
Pinterest är en amerikansk sajt som under år 2014 har börjat användas allt flitigare i Scandinavien. Grundtanken med sajten är inspiration. På din egen sida skapar du olika kategorier av album där du sparar det som du tycker är spännande inom ämnet. Sen kan du vid ett senare tillfälle se igenom dina egna album för [...]
En aktiv logga
En tydlig trend det senaste året är att ha en känsla av aktivitet i loggan. Detta kan återskapas på flera sätt men det vanligaste knepet är att antingen med en figur eller i typsnittet visa att en aktivitet pågår. Självklart passar inte den här typen av loggor för alla företag och organisationer men tillvägagångssättet kan [...]
Svartvita loggor
Att skapa en logga kan se mycket enkelt ut vid första anblicken, men det är i själva verket svårt att skapa en logga som sticker ut och gör succé. Det är speciellt svårt att skapa en symbol för ett älskat företag där många har åsikter och värnar om varumärket. Det är helt enkelt svårt att [...]
Designade logotyper
Flaggor – landets logotyp Det är inte ofta som man omnämner flaggor som logotyper, men flaggor är i själva verket loggor för länderna som dem representerar. De flesta flaggorna har några år på nacken vilket gör de flesta designerna uråldriga. Men några av flaggorna ligger ändå rätt i tiden 2014 och kan representera sitt land [...]
Logotyper och typsnitt
Logotypers beståndsdelar En fungerande logotyp består endast av en form, en bakgrundsfärg, ett typsnitt och möjligtvis en symbol. That’s it! Med hjälp av dessa beståndsdelar skapas konst, känslor och kvalité. Det går att likna det med en poplåt uppbyggd på fyra ackord. Grunden är mycket enkel men möjligheterna är oändliga. Det är kombinationen av de [...]