Vägen till den perfekta logotypen

Din logotyp är mer än en viktig del av ditt marknadsföringsmaterial. Den är företagets ansikte utåt. Logotypen ger kunder och presumtiva kunder en visuell referens i förhållande till bolaget namn, vilket i sin tur gör det lättare att komma ihåg.

När en klient vill skapa en ny logotyp, har de ofta samma kommentarer i början av projektet: “Jag vet vad jag vill ha, men jag vet inte hur jag ska förklara det.” “Jag vet hur min logotyp skall se ut, men jag är inte grafisk designer och kan inte rita den. Jag vill att du skissar tills vi får det rätt, som jag har föreställt mig den. ” Eller ännu mer vagt: “Jag kommer att känna igen min logotyp när jag ser den.”

Många av dessa uttalanden kommer från kunder som har arbetat med andra designers, men inte har styrts av en korrekt designprocess. De verkar vara beroende av designerns tankeläsningsförmåga, som ofta inte är den bästa … En designer förutsäger inte saker i tarotkort eller kaffesump. Det finns dock några logiska steg att ta för att säkerställa att din logotyp verkligen kommer att bli unik och endast din.

Är det svårt för dig att nå det avsedda resultatet?

Om du arbetar med en designer på jakt efter den rätta logotypen, men inte får se annat än halvhjärtade skisser, finns det ingen anledning att misströsta. Det är möjligt att undvika detta genom att vidta några enkla försiktighetsåtgärder.

  • Bekanta dig med designerns arbete. Ta en titt hans eller hennes portfölj och om känslan av arbetet har relevans eller övertygar i förhållande till vad du letar efter. Om du har problem med att få goda resultat levererade från designern bör du försäkra dig om att arbetet faktiskt skapats av honom och inte en underleverantör av ett eller annat slag. Låt dem också veta vilka specifika arbetsprover du gillade. En designer har ofta flera olika stilar och metoder i portföljen, så det är viktigt att du definierar vad du gillar och varför.
  • Ge exempel på andra logotyper som du gillar. På detta sätt kommer designern att kunna orientera sig i riktning mot din smak, istället för att behöva gissa vad den är.  Exempel-logotyper behöver inte nödvändigtvis komma från konkurrenter inom din bransch. De är avsedda att hjälpa designern att förstå din personliga smak. Välj logotyper som du gillar, oavsett företag eller produkt.
  • Definiera företaget. Alltför ofta ger kunden bara en del av den nödvändiga informationen till formgivaren, till exempel endast företagets namn, dess produkter och tjänster. Med endast detta till hands, förväntar de sig sedan att designern ska kunna göra underverk. Om du delar med dig av så lite information, är det orealistiskt att förvänta sig att designern ska kunna förstå vad företaget handlar om och omsätta detta till en unik logotyp. Berätta därför för din designer om företagets mål, vad som fascinerar dig med detta och hur du vill att dina kunder skall se dig. Ange fullständig information om dina kunder – vilka de är, vad de behöver och deras utmaningar. Med denna information till hands kommer designern att vara mycket bättre på att skapa en logotyp som exakt kommunicerar kärnan i ditt företag, till kunder och potentiella kunder.
  • Ge detaljerad feedback. Istället för att säga; “Jag gillar inte det här” om designerns förslag, är det bättre att gå in i en dialog om möjligheterna som finns med det levererade arbetet. Avfärda inte något bara för att det inte är perfekt vid första försöket. Ett bra resultat kräver några försök. Fokusera på de positiva aspekterna av det koncept som erbjuds, istället för bara på de negativa. Se om det finns något med logotypen som tilltalar dig.
  • Dela upp designprocessen. Titta på de olika elementen i logotypen separat. Ibland är logotyp designen inte rätt eftersom den saknar den rätta färgen eller för att fel sorts typsnitt för företagets namn används. Titta först på logotyp symbolen och sedan typsnittet. Välj till sist färg så att den inte distraherar dig när det gäller logotypens form.
  • Logotypen bör tilltala dina bästa kunder – inte bara dig; istället för att fokusera på om du gillar logotypen eller inte, visa den för några vänner och se vad de tycker. Ibland är det bättre att ha en logotyp som kunderna gillar snarare än din egen smak, eftersom det är logotypens jobb att hjälpa kunderna att se din personlighet och komma ihåg ditt företag, inte att göra dig stolt. Fråga dina kunder om de gillar din logotyp design. Kom ihåg att varje kund har sina smakpreferenser. Lägg därför mer tonvikt på feedback från dem du ser som de viktigaste kunderna. Respektera deras smak.
  • Fråga designern vad man ska göra i sådana här situationer. Detta råd är användbart för att komma förbi den förberedande fasen av projektet och in i kundens huvud. Andra designers kan ha andra metoder för att kringgå problem och skapa din företagslogotyp precis som du har sett den framför dig. Be din designer att inviga dig i hans eller hennes process.

Stegen ovan bör hjälpa dig närmare en logotyp för ditt företag och att undvika stagnation och frustration. Även om inte alla formgivare har ägare som Snåsamannen är det värt att gå igenom processen för att skapa den bästa logotypen för ditt företag.