Tecken på att logotypen behöver uppdateras

När du startar ett företag görs det med utgångspunkt i förhoppningar och planer för företagets framtid. Ibland är de baserade på erfarenhet, men oftare fattas besluten på grundval av gissningar. När verksamheten sedan kommit igång, upptäcker du ofta att företaget inte alltid har det innehåll du förväntade dig.

Tänk på hur det är i Monthy Pyhton: allt görs om och ändras – även i ditt företag. Det kan till och med ta en helt ny riktning. Men att ändra hela varumärkesidentiteten är inte något du bör ta lätt på: att designa om logotypen kräver ett kvalificerat affärsbeslut.

Även om jag tycker det är vettigt att en logotyp bör vara utformad med tanken att den skall hålla en livstid, finns det ibland goda skäl att revidera den och i vissa fall även ändra namnet på företaget.

Vilka förändringar är stora nog?

  • Företagets namn: detta fungerar naturligtvis, men om du ändrar företagsnamnet, är det också viktigt att ändra företagslogotypen och marknadsföringsmaterialet för att signalera förändringar ut till kunden. Klistra inte på det nya företagsnamnet tillsammans med den gamla logotypen i hopp om att ingen märker det. Om du inte också designar om logotypen kan det verka lite konstigt för en del kunder. Varför har företagets namn ändrats på kort tid? Att ändra logotypen innebär också att varumärkes-ändringen blir mer synlig.
  • Struktur och arbetsmetod: om ditt företag har utvecklats från att betjäna varje enskild kund till ett större företag med många anställda, kan en varumärkes-förändring göra övergången lättare. Till exempel kan en konsultverksamhet som tidigare gått under namnet Konsultgruppen Arnulf Meyer vara bättre betjänt av ett företagsnamn som Hydraulik Konsultgruppen, där alla medarbetare rapporterar till Meyer.
  • Förändring av innehåll: om du tidigare var inredningsarkitekt och nu tänker börja arbeta inom scenografi, kan det vara möjligt att behålla logotypen och ändra texten, och därmed spegla förändringarna i produktinnehåll. Om du utvecklar företaget till om-design av arkitektur och modellering av interiör är det mer naturligt med en förändrin av hela varumärket. Det kommer att återspegla förändringen i produktens innehåll. Det kan också bidra till att göra kunden mer mottaglig för att engagera dig för arbete inom de nya delarna av din expertis.
  • Förändring av kundbasen: om företaget tidigare fungerade som konsulter för medicinsk personal och nu börjat erbjuda konsulttjänster för departementsanställda, är det naturligt att ändra logotypen.
  • Vid ändring av fördelar för dina kunder: Om du har ändrat verksamheten för att uppnå andra resultat eller för att lösa andra problem, kan en varumärkesändring ofta hjälpa.

Om ditt företag har förändrats i en eller flera av ovanstående punkter, är det dags att ta ett steg tillbaka och utveckla ett nytt varumärke och en ny logotyp för företaget. Det nya varumärket kommer att passa som hand i handske för ditt nya företag.