Ska vi byta logotyp?

En logotyp kan vara ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring. Den kan leda till fler säljtillfällen då företaget etableras och koms ihåg. Ibland så måste man inse att den logotyp som har använts sedan starten inte är så bra som den kunde vara. Då kan det vara dags att byta.

Men hur ska man veta om logotypen är riktigt dålig. Det är ju inte direkt något som folk kommer att prata om. Har ni dessutom vant er vid designen så kanske den känns så självklar trots att den inte är bra.

Här är några viktiga punkter att betänka om ni går i tankar om att byta logotyp.

Är logotypen inarbetad?

Även om loggan inte är så snygg och modern så kan den ju vara inarbetad. Då kanske det inte är så smart att helt byta logotyp. I det här scenariot så kan ni istället välja att omarbeta den som finns. Den kan få nya kläder. Med nya färger, eventuella effekter som skuggor, 3D och andra inslag så kan formen förnyas men ändå bestå.

En inarbetad logotyp kan vara värd en hel del och den ska man inte leka med hur som helst. Det är viktigt att låta en riktigt proffsig logotyp designer ta hand om uppgraderingen så att loggan fortsatt känns igen.

Få en ärlig utvärdering

Det är inte så dumt att få ärliga åsikter från folk som inte är insatta i företagets verksamhet och som inte har någon anledning att smöra. Kanske kan ni be vänner till vänner om att anonymt svara på några frågor om loggan.

Om det finns många anställda på företaget så kan man skapa en enkät som det går att svara på anonymt. Då får ni veta svart på vitt hur loggan faktiskt uppfattas. Det kan vara bra att ta reda på vad det är som inte gillas. Om det är färgen så kan ni ju välja att behålla formen men att byta ut färg. Om det är formen som inte gillas så kanske det är dags för något nytt.

Glöm inte bort att budskap som kan vara en del av en logga också kan behöva bytas ut. Alternativet kan vara att helt sluta använda en slogan som ändå inte gör något till er branding.

Uppdatera den grafiska profilen

När ni vill byta logotyp så är det kanske dags att göra något åt hela den grafiska profilen. En logga är ju en del av ett större sammanhang. Om bara loggan uppdateras och resten förblir dammigt så kanske ni inte får den önskade effekten.

En ny grafisk profil kan vara en nystart och något mycket spännande. Det är viktigt att en ny logotyp såväl som grafisk profil kommer med tydliga riktlinjer. På så vis så kan alla som jobbar med företagets marknadsföring sättas in i hur det grafiska ska hanteras på rätt sätt.