Nio punkter för en lyckad logotyp

Om din logotyp uppfyller kriterierna för en bra logotyp kommer den att förbättra synligheten, trovärdigheten och hur minnesvärt ditt företag är.

  • Konsekvens i användningen av logotyp, slogan och material. Upprepning av liknande element, som används på samma eller liknande sätt kommer att bidra till att kunderna kommer ihåg vem du är och vad du gör.Catapult Advisors logotyp används som en vattenstämpel i företagets material, inklusive på webbplatsen.
  • En minnesvärd logotyp bidrar till att din logotyp får fäste i minnet på potentiella kunder. Genom detta kommer de att minnas dig nästa gång de behöver tjänster eller varor av det slag du erbjuder.En tung logotyp för Paradigm Shifts berättar historien som ditt företag erbjuder.
  • Meningsfullhet så att logotypen kan sprida budskapet om vad som skiljer ditt företag från myriaden av andra verksamheter.Totally Tots designar och tillverkar babyfiltar och hattar och säljer dessutom spel online. Allt detta har de lyckats få med i logotypen.
  • Särdrag hjälper dig att skilja verksamheten från andra företag som erbjuder samma kärnprodukt som du själv. Om alla använder samma symboler i logotypen (till exempel ett jordklot för en resebyrå), försök att använda något annat. På det sättet är du ett litet steg på vägen mot att skapa ett alternativ till den befintliga konkurrensen.
  • Professionalism i kvaliteten på grafik, tryck och pappret som företaget använder.Stylus Groups trycker sitt material på tjockt 100 grams papper och påföringen av logotypen sker med hjälp av traditionella tryckmetoder framför rimligare kontorstryck.
  • Tidlöshet i din logotyp kommer att säkerställa att du inte behöver ändra din logotyp om bara ett par år, och samtidigt säkra att investeringen i utformningen av logotypen är varaktig.Expansion Consultings logotyp design spelar inte på en viss tidsepok, och företaget kan därför dra nytta av logotypen för en överskådlig framtid.
  • Kontrast mellan färgerna i logotypen – och inte bara färgmättnaden – så att den lätt kan överföras till svart/vitt eller så att färgblinda också kan se logotypen.Den gröna färgen som används i Jaeger Associates logotyp är en tydlig kontrast till den mocka-bruna färgen, beroende på om materialet är tryckt i färg eller svart/vitt.
  • Enhet mellan elementen i logotypen. Logotypens olika delar måste passa ihop som en enhet, och inte bara som en samling av olika objekt som kastats ihop.Symbolen och texten i Crescenda logotypen är justerade så att de tillsammans bildar en kvadrat: de olika element storlekar är anpassade till varandra.
  • Flexibel design så att logotypen ser tilltalande ut på ett visitkort såväl som på en massiv reklamskylt – och alla storlekar emellan. Varumärket bör vara tydligt i alla storlekar. Försäkra dig om att designern använder ett typsnitt som är lättläst.Drowise Essientials logotypen används i många olika storlekar i det special-anpassade marknadsföringspaket – från 2 cm bred på lypsylet till flera meter på banderollen som används på mässor.

En professionell logotyp kan ge verksamheten ett försprång och bidra till att öka uppmärksamheten på marknaden. Med andra ord: fler kunder – precis det du behöver för att lyckas.