Logotyper för företag som lyckas

Kan logotypen styra hur det går för er? Nja, det är knappast er logga som kommer att avgöra om det går bra. Men den kan absolut påverka hur väl marknadsföringen fungerar. Det kan vara spännande att se på logotyper för företag som har lyckats. Så låt oss göra just det!

Om du behöver hjälp med en riktigt bra logga för företaget ska du inte tveka, kontakta oss här idag! Vi är experter på logotyper för företag som vill ha snygga loggor som gör jobbet.

Logotyper från företag som lyckats:

Apple loggan

Vi har tagit upp den många gånger och det är svårt att inte nämna Apples äpple igen. Men det här är verkligen ett företag som det har gått bra för. Loggan är ikoniskt och känns igen även av de som aldrig skulle drömma om att ha en Mac eller en iPhone!

Microsoft

Vi kastar oss över till konkurrenten och kikar på en logga som du kanske ser dagligen då du drar igång din dator. Fyra fyrkanter som skapar en fyrkant framför namnet Microsoft. Det är enkelt och tydligt. Symbolen ska stå för en digital värld i rörelse och Microsoft har lagt ner stor tanke och kraft på det typsnitt som används för bokstäverna i logon.

Google

Googles första logga skapades av Sergey Brin med GIMP. Sedan dessa har ordet Google skiftat lite vad gäller typsnitt och färger. Senare varianter utstrålar lekfullhet och viss nyfikenhet vilket passar bra för världens främsta sökmotor.

Coca Cola

Det har diskuterats hur det kommer sig att Coca Colas logo är röd och vit. En del menar att det har med en tidig julkampanj med tomtens röda luva att göra. Men Coca Cola säger själva att den kända logotypen är mycket äldre än så. Den senare danska kampanjen där man fokuserar på den danska flaggan som finns i loggan är en gimmick. Det var aldrig någon plan att Danmarks flagga skulle finnas gömd i Coca Colas logga!

Samsung

Om du har en av deras mobiler ser du namnet textas ut över skärmen varje gång du drar igång telefonen. Samsung har en stilren logga där bokstäverna ser lite annorlunda ut. Namnet är ägaren Lee Byung-Chulls uppfinning och det betyder tre stjärnor på koreanska. Loggans form ska föreställa världen som rör sig genom rymden och den blå färgen står för pålitlighet, lojalitet och ansvar.

Facebook

Det var Mike Buzzard från Cuban Council som fick uppdraget att designa Facebooks logotyp. Loggan har inte förändrats mycket sedan dess. Det är bara typsnittet som har justerats. Den vita texten ligger fortfarande på en blå bakgrund och det finns en särskild anledning till den blå färgen.

Mark Zuckerberg har det som kallas för deuteranopia. Det är ett synfel som gör det svårt att se skillnad på färger. Den enda färg som en person med detta synfel kan urskilja ordentligt är blått. Så det blev blått i Facebooks logga!

Här kan vi se Facebooks grundare då det hela hade kommit igång…