Logokompaniet tål kritiska blickar

Aftenposten släppte nyligen nyheten om Logokompaniets inträde och succe’ på den norska logotyp-marknaden. Artikeln väckte stor uppståndelse och det blev ett ramaskri bland väletablerade norska designers.

Globaliseringen bankar på dörren – också i förhållande till logotyp- och designprodukter. Det är typiskt norskt att vara bra, förmanade den tidigare statsministern Gro Harlem Brundtland på sin tid. Norska formgivare är bra, men det finns ingen naturlag som säger att det de erbjuder är av bättre kvalitet än det som internationella designers kan erbjuda.

Norska logotyp designers har i allmänhet lagt sig i en prisklass som inte matchar konkurrenssituationen där ute. För små och medelstora företag är det därför svårt att köpa design- eller logotyp tjänster utan att behöva tömma klient-kontot på medel.

Ett enmansföretag i behov av logotyp design behöver inte gå igenom samma rigorösa flerstegs-process som ett multinationellt företag i samma situation skulle använda. Små företag har i allmänhet kända och specifika tjänster som inte har samma behov av abstraktion eller unik identitet i förhållande till visuell marknadsföring. Det är främst för dessa aktörer som Logokompaniet kan utföra ett viktigt jobb.

Randi Hobøl från designernas branschorganisation Grafill har stått i främsta ledet för kritiken mot Logokompaniet. Till Aftenposten sa hon att Logokompaniet inte kan erbjuda god design och hänvisar bland annat till att kunderna inte vet vad de får då de köper designtjänster från Logokompaniet. I motsats till vad Hobøl påstår är kundprocessen hos Logokompaniet mer transparent än vad en traditionell designbyrå kan erbjuda erbjuda. Inte bara kunden kan välja och vraka bland förslag till logotyper, men olika designers säkerställer också kreativ variation som inte nödvändigtvis kan erbjudas av typiska norska aktörer.

Hobøl var inte ensam i kritiken mot Logokompaniet; i kommentarerna under Aftenpostens artikel var det hög temperatur under de första dagarna efter publiceringen, “Sådana här tjänster är notoriskt kända för att inte respektera upphovsrätten. Några snabba Google-sökningar kommer antagligen att avslöja många sorgliga historier om företag som har raserats av stämningar, eftersom deras logotyp design helt eller delvis stulits från andra företags immateriella rättigheter.” skrev en anonym kommentator. Andra, bland dem medialäraren Kaare Nilsen, var långt mer positiv: “Jag tittade igenom Logokompaniets designgalleri och kan inte se att dessa arbeten är av dålig kvalitet. När norska designföretag klagar och skriker över bristen på professionalism, talar de för sin sjuka mor och inte om kvaliteten på Logokompaniets levererade arbeten. ”

Logokompaniet har både motståndare och anhängare inom den norska designindustrin. Det är dock inget tvivel om att variationen, kreativiteten och inte minst prisnivån på företagets tjänster kan tävla med de allra flesta. För små och medelstora företag är det precis det som är viktigt. Beviset på detta finns redan i Logokompaniets kundportfölj och visar stadig tillväxt genom hela bolagets första verksamhetsår.