KISS-metoden: Gör logotypen enkel

Har du någonsin sett en logotyp design som mer än något liknar ett virrvarr av linjer och symboler? De olika delarna skriker efter uppmärksamhet och logotypen saknar visuell balanspunkt. Det kan eventuellt till och med vara så att det finns så många delar att de inte ens kan separeras.

Företagslogotyper har en uppgift; att direkt kommunicera vad ditt företag står för och handlar om. Om du försöker säga för mycket, är det möjligt att potentiella kunder inte förstår eller missförstår budskapet på grund av en onödigt komplicerad logotyp design.

Ett bra sätt att undvika denna oönskade effekt är helt enkelt att följa KISS principen; detta har ingenting med bandet KISS att göra, som för övrigt har en utmärkt logotyp. Förkortningen KISS står för Keep It Simple Stupid och menar att det främsta målet alltid bör vara ett enkelt uttryck där onödiga detaljer rensas bort. Denna metod används inte bara av formgivare, men också inom mjukvaruutveckling, animation, journalistik, fotografi, teknisk utformning och i strategisk planering.

Så hur skapar du en enkel logotyp?

Det finns några enkla steg och riktlinjer för att skapa en enkel logotyp design som kommunicerar budskapet snarare än förvirrar kunden:

1. Håll varumärkes-berättelsen du försöker att berätta så enkel som möjligt och försök inte att säga för mycket. Logotypen ska berätta historien om företaget och kan delas in i fyra delar:

  • Företagets personlighet
  • De tjänster du erbjuder
  • Vad som skiljer dig från konkurrenterna
  • Vem du bäst kan hjälpa

När du sätter dig ner för att skriva företagets historia kommer du troligen att upptäcka att du har en hel del att säga om dessa fyra punkter och detaljerna är sannolikt komplexa. Nästa steg är att ta hela historien och reducera ner den till en eller två viktiga begrepp som du vill att klienten ska kunna känna igen i din logotyp.

Den grundläggande historien är nyckeln till att färdigställa den slutgiltiga logotypen. Om du säljer en komplicerad produkt kommer du förmodligen också att ha en mer komplicerad design, men om produkten är enkel bör logotypen också  följa samma tanke.

2. Håll din logotyp design enkel – inkludera inte för många detaljer.
En logotyp som innehåller många visuella element kan framstå som för komplicerad, och mottagaren kommer inte att kunna absorbera all information på en gång. Minska därför antalet former, linjer och andra grafiska element till ett minimum för att uppnå ett snyggt och rent utseende.

Det är också viktigt att balansera de olika elementen på ett förnuftigt sätt så att du kan senare kan känna dig fri att ändra i logotypen efter behov.

3. Om du placerar ditt företagsnamn på toppen av logotyp designen kan det vara svårt att läsa. Annan text ovanpå ikonen kan också bidra till att budskapet som du vill förmedla med designen försvinner. Det är därför vettigt att placera dessa element självständigt.

Genom att följa dessa tre enkla tips hjälper det dig att nå målet om en enkel logotyp och samtidigt skapa god kontakt med kunderna i stället för att förvirra dem.