Hur väljer man en vinnande logotyp för sitt företag?

Hur tänkte skaparna av Google då de valde namnet som nu är en logotyp som sitter som klister på var mans näthinna? Visste McDonalds att deras M, och till och med rött och gult, skulle bli något som folk världen över förknippar med mat? Hur väljer man en vinnande logotyp för sitt företag? Många frågor, här kommer några svar…

Enkelt men naggande gott

Ett tips som vinner i längden är det som stavas enkelt. En enkel men snygg logga är ofta mycket bättre än den som försöker vara precis allt för alla. En duktig logotyp designer kan sina effekter men förstår också att det inte alltid passar med skuggor, coola detaljer och annat.

Enkelhet betyder dock inte tråkigt. Det är viktigt att poängtera. En vinnande logga är enkel på så vis att:

  • Den är lätt att förstå
  • Den ligger lätt på ögat
  • Den har färger som syns men inte stör
  • Den kan fungera lika bra utan färg
  • Den passar precis överallt

När du kombinerar dessa punkter så inser du att enkelt kan bli riktigt komplicerat. I varje fall för den som ska skapa loggan. Det är också därför som du behöver en van designer som vet hur man tänker för att fånga den där enkelheten som folk blir så förtjusta i.

Våga vara kreativ

Var inte rädd för nytt. Kreativitet är något som kan göra att din logga sticker ut och skiljer sig från mängden. Det är något som kan göra den till en vinnare. Det är ju just loggorna som är lite annorlunda som vi minns. De får oss att titta en gång till och då memorerar vi verksamheten som hör ihop med loggan.

Nu är det förstås så att vi kan ha lite olika tankar om vad kreativitet är. När du säger till logotyp designern att det ska vara kreativt så kan det vara klokt att först se på vad designern menar med detta. Titta på tidigare uppdrag som beskrivs som kreativa och peka ut det som du gillar.

Budskapet ska förmedlas

Varje logga måste ha ett budskap. Det kanske inte skrivs ut med ord och bild. Ibland så räcker det med en enkel linje och en kontrasterande färg för att budskapet ska bli tydligt. Innan du beställer en ny logotyp så måste du tänka till. Vad vill du att den ska symbolisera? Det blir lättare för designern att skapa en vinnande logotyp om du kan tala om vilket budskap den ska sprida.

Det får inte bli en kopia

Det är inte så dumt att se på andra loggor innan du sätter igång med projektet. Det kan ju vara så att dina tankar om den perfekta loggan är påverkade av det som du har sett. Att skapa en logotyp som ser ut som konkurrentens är inte smart. Ta alltså en titt på kända märken innan du styr designen in på det spår som du tror kommer att vara det allra bästa och det som leder till en vinnande logga.