Fem principer för val av typsnitt

Utan erfarenhet eller kunskap om grafisk design eller hur en grafisk profil bör se ut, kan valet av typsnitt verka som en mystisk process. Valen kan verka oändliga – från normala, konventionella utseenden av typsnitt till tecknade teman som nästan verkar leva sitt eget liv. Att välja rätt typsnitt är en blandning av strikta regler och intuition.

1. Klä dig för tillfället
Många nybörjare väljer typsnitt som om de är på jakt efter ny musik att lyssna på; de analyserar personligheten av varje typsnitt och letar efter något unikt som uttrycker individens estetiska smak, perspektiv och personliga bakgrund. Detta tillvägagångssätt är problematiskt eftersom det lägger alltför stor vikt vid individualitet.

Att välja rätt typsnitt är som att klä på sig på morgonen: som med kläder, är vissa typsnitt uttrycksfulla och eleganta i motsats till andra som verkar flexibla och lämpliga för många olika situationer. Utmaningen är att välja rätt typsnitt för rätt tillfälle. Blygsamhet är inte ett särskilt sexigt koncept, men vi måste ha ordet i åtanke när vi utvärderar valet av typsnitt.

Om din favorit design är ett par jeans från 1977, komplett med jätte-nödraketer, finns säkert en känsla av att detta är ett plagg du knappt använder till annat än Karnivalen. Varje designer har ett favorit typsnitt som detta – uttrycksfulla personliga favoriter som vi håller fast vid och som vi har väntat på att du skall använda. Trots utsvängda byxor kommer du dock i vardagen sannolikt att välja ett par vanliga jeans, som inte drar till sig så mycket uppmärksamhet. Det är inte nödvändigtvis så att du föredrar det enkla – det blir bara naturligt så att du väljer dem.

Varje designer har några arbetshästar som kan jämföras med vardagliga kläder: de passar till det mesta, verkar anpassa sig till tillfället och ändrat karaktär i förhållande till vad som krävs. Vanligtvis är detta typsnitt som finns tillgängliga i en mängd olika versioner. Mina favoriter för vardagliga syften är: Myriad, Gotham, DIN, Akzidenz Grotesk och Interstate. Bland serif: MECURY, Electra och Perpetua.

2. Känn din familj
Klädernas analogi ger oss uppfattningen att vi måste sätta ihop en vettig garderob. Nästa utmaning blir därför att utveckla en struktur där vi kan kategorisera de olika typsnitt som vi har tillgängliga.

Typsnitt kan delas in i ett stort antal underkategorier, men vi behöver bara fem för att hålla ordning och få en bättre förståelse för de flesta typsnitt som används i dagens designmiljö. Nedan är en grov indelning, men ytterligare studier krävs om du behöver en detaljerad förståelse för skillnaderna mellan dem.

1. Geometric Sans
2. Humanist Sans
3. Old Style
4. Transitionell och modern
5. Slab Serif

3. Var inte mesig: Principen om bestämd kontrast

Nu när du känner till familjerna och de olika exemplen lite bättre, behöver vi veta mer om hur vi kan välja och blanda, eller om vi skall göra det alls.  Som regel räcker ett typsnitt, speciellt om det är en av arbetshästarna som har flera olika versioner inbyggda i samma typsnitt. Om vi kommer till en punkt där vi väljer att inkludera ett annat typsnitt, är det alltid bra att komma ihåg regeln: Behåll samma stil, eller gör stora förändringar. Undvik små, mesiga förändringar!

Detta är den allmänna inställningen till design och de officiella termerna är förening och kontrast. Det bästa sättet att förstå denna regel är att tilldela ett antal olika mynt av olika valutor över ett bord. Om du lägger två identiska mynt sida vid sida, kommer det att se bra på grund av föreningen. Om du placerar två mynt sida vid sida, kommer det att också se bra på grund av kontrasten mellan de två. Men vad som inte fungerar så bra är om du lägger två mynt med nästan liknande utseende och storlek bredvid varandra. Detta leder till en obalans i den visuella bilden där hjärnan frågar oss om objekten är lika eller inte. Vi kan börja genom att undvika att välja två typsnitt från samma kategori.

Trots dessa guider är det inte alltid lätt att förutse vad som passar ihop och inte. Om vi behöver en gyllene regel, måste det vara denna: Ofta kommer två typsnitt som fungerar bra tillsammans dela en variabel, men vara mycket olika på de flesta andra områden.

4. Lite kan vara mer än tillräckligt

Nog är nog, säger du kanske nu? Tråkiga typsnitt och för många regler, jag behöver något för min konsert affisch, menyn för Thai restaurangen, för att inte tala om rätt typsnitt för julkorten. Vad du påpekar är att vi hittills bara tagit oss an “body typefaces”, vilket helt enkelt betyder att du kunde ha gjort en hel meny eller en hel tidning bara genom att använda varianter av samma typsnitt.

Tänk om vi behöver något som skiljer sig från normen? Ibland behöver vi något som utstrålar personlighet, oavsett om det är till fabriksfesten menyn för thai-maten, eller titeln på julkorten. Detta leder oss in i en värld av Display-typsnitt, som omfattar allt från Comic Sans till candy-cane eller bunny-typsnitt. Display är bara ett annat ord för “användning med försiktighet”. Användning med försiktighet kan ge karaktär till en annars tråkig trycksak, men den kan också lätt bli för dominerande.

5. Regel fem: Det finns inga regler

Faktiskt. Sök och ni skall finna en meny bestående enbart av ett Display-typsnitt. Eller två olika Geometric Sans typsnitt publicerade sida vid sida. Det finns egentligen bara rättesnören, inga riktigt spikade regler om hur du bör använda typsnitt – precis som det inte finns regler för hur du ska klä dig på morgonen.