Färgkoder inom logotyp design

ebaY har utvecklat en lång historia. Den amerikanska webbplatsen för auktioner och shopping startade sin verksamhet 1995 och har varit ett mecka för sälj- och köplystna över hela världen. Absolut alla tänkbara och otänkbara varor har sålts och köpts via denna webbplats. Den största, mest omfattande konsekvensen av ebaY är att konsumenterna nu har lärt sig att uppskatta online-handel.

Genom logotypen presenterar sig eBay som vänliga, öppna och tillgängliga. Eftersom bokstäverna överlappar varandra ger den ett excentriskt uttryck. Hela sju olika färgkombinationer kan ses, vilka representerar den sammansvetsade användarmiljön på eBay. Det stora Y:et ger ett lite skruvat och annorlunda intryck och spelar på eBay som den plats där urvalet är större och kanske mer överraskande än du hade trott.

I likhet med Google och Microsoft var också ebaY tidigt på banan. Inte bara var de tidigt ute, men när du tittar närmare på logotyperna för de olika bolagen, är de också förbluffande lika. Strukturen är annorlunda, men vid en närmare titt kan vi se ett sekventiellt mönster av färger i alla dessa logotyper – nästan identiska – bortsett från den orange färgen på i Microsoft-logotypen. Men har någon tänkt på varför användningen av färgerna är så lika. Det är naturligtvis inte fråga om ett enda företag. . Om man tittar på färgmönstret i Microsofts logotyp, har de valt fyra färger som var och en representerar en separat produktgren. Blått står för Windows, rött står för Office, grönt för X-box, medan den gula färgen inte representerar någon produkt och bara fungerar bara som den sista rutan som tillsammans utgör fönstret.

Google uppdaterade sin senaste logotyp i 2010 och en del skulle kanske säga att de färger som används i logotypen representerar de binära koderna, medan andra hävdar att de är primtal-koder. Emellertid är det mer logiskt att förklara detta med användningen av primärfärgerna blått, rött, gult och grönt. När vi söker efter dessa färger, får vi snart ordet GOLE, som förmedlar att ännu fler mål bör nås.

Vad gäller ebaY handlar det om en logotyp som fokuserar på underhållning, entusiasm och som är energiskt tilltalande.

Färgerna berättar en egen historia:

Rött: Visar ljusa, varma och starka känslor.

Blått: Blått förmedlar känslor av lugn och ro – färgen föredras primärt av män.

Gult: Gult representerar glädje och värme.

Grönt: Grönt symboliserar natur, lycka, hälsa och fertilitet. På femtonhundratalet var detta den föredragna färgen för bröllop.

Orange: Orange lockar till känslan av spänning och entusiasm.

Som vi har sett en del på den här bloggen används färger som ett sätt att nå publiken. Grundfärgerna är de mest använda, eftersom dessa fungerar bäst i samspel med varandra. Utan en färgkombination, kan ett företag lätt betraktas som tråkigt, utan syfte och ambition: ett recept för misslyckande på marknaden.