En lyckad logotyp-revision I

En logotyp representerar ditt företags varumärkesidentitet: Det är den bild du erbjuder och som stannar i konsumenternas och egna företagares minne förutsatt att implementeringen av den visuella designen genomförs korrekt. Logotypen identifierar verksamheten på ett enkelt sätt via en symbol, bild eller olika färger och nyanser.

Konkurrensen hårdnar på marknaden för olika lätt säljbara konsumentprodukter, bulkprodukter och inom serviceindustrin. Behovet av att se över sina logotyper ökar därför stadigt eftersom företagen är allt mer beroende av att bekräfta sin identitet som ett konkurrenskraftigt alternativ på marknaden. Med det stora antalet företag på marknaden idag, har de flesta företag ett naturligt behov av att ändra logotypen för att omdefiniera företaget och spetsa budskapet gentemot kunderna. I allmänhet görs detta genom att ändra färgerna eller använda en annan bild. Med sådana små medel kan logotypen fungera som en energiinjektion som omdefinierar varumärkesidentiteten och ger kunderna en större känsla av interaktivitet. Många företag följer använder sig av regelbundna granskningar av sin logotyp för att upprätthålla framgången och bli ihågkomna av kunderna.

Nedan följer exempel på utvecklingen av flera kända varumärkeslogotyper:

Pepsi

Pepsis ursprungliga logotyp utformades med rött teckensnitt på en vit bakgrund. Pepsi införde en röd, vit och blå kork till designen år 1950. De har utvecklat logotypen och målinriktat ändrat designen för att hålla varumärkesidentiteten fräsch i konsumentens medvetande.

BMW

Vi är alla bekanta med det kända chica bilmärket BMW. Bara varumärke för sig självt var inte nog för att befästa deras position på marknaden, och det har därför lagts stor vikt vid utvecklingen av designen av logotypen genom åren. Den välkända blå och vita BMW logotypen är tänkt att representera en vit flygplanspropell som snurrar genom en blå himmel.

Nike

Nike är det berömda sportvarumärket som är känt för parollen “Just do it” och den unika kurvade linjen som är något tjockare i ena änden. Denna form är officiellt känd som “Nike Swoosh” och det som skiljer den markant från andra sport- varumärken. Dessutom har denna logotyp reviderats och justerats med jämna mellanrum under hela sin långa tid på marknaden.

Delta Airlines

Delta Airlines är ett amerikanskt flygbolag som varit i drift sedan 1920-talet. De har bara ändrat logotypen två gånger, med en liten variation i symbolen.

Scribd

Scribd är världens största online-bibliotek som delar underhållande, informativt och originellt skrivet innehåll på webben och via mobila enheter. I detta exempel, som med många andra logotyp revideringar satsar bolaget på en enklare mer stiliserad version av logotypen.