Din logotyp: Tre element i harmoni

«You who are on the road
Must have a code that you can live by
And so become yourself
Because the past is just a good bye. »

Ovanstående text är den första versen av Crosby Stills och Nashs “Teach the children.” Låten är ett lysande exempel på användningen av harmonier. Det är möjligt att sjunga sången ensam, men det är först när låten sjungs av tre sångare som den verkligen kommer till sin rätt. Den framstår som mer sofistikerad eftersom låten framförs med tre olika röster.

Precis som en harmoniserad sång består av tre olika noter, är också en logotyp bestående av olika delar: symbolen, typsnittet och färgpaletten. Dessa tre faktorer samverkar och sjunger nästan samma ton i låten om ditt företag. Logotypen ger var och en av dessa element en möjlighet att utveckla mening och symbolik.

I gemenskap ger elementen möjlighet till rikare sång än om den bara hade bestått av ett eller två element. Till exempel en text utan en logotyp eller en exklusiv symbol utan text-komponent.

Om de olika delarna i din logotyp design sjunger tillsammans, har du en logotyp som tydliggör det meddelande du vill skicka. I motsatt fall kommer de olika elementen i konflikt med varandra och företaget framstår som tveksamt och otydligt.

Den första noten är symbolen – bilden av logotypen. Elementen i logotypen kommer alla att vara symboler som bär en visuell mening. Det finns både abstrakta symboler som geometriska grundformer och schabloner till representativa symboler som ser ut som något. Till exempel kan en abstrakt form vara en cirkel som symboliserar förtroende eller helhet. Dessa former kan också användas för att framhäva ett förgrundselement. En representerande symbol som ett blad kan också användas som en symbol för naturen, tillväxt, hälsa och miljövänlighet. Symbolen du väljer bör inte bara vara meningsfullt, men också minnesvärd och unik.

Den andra noten är det typsnitt eller typsnitten som paketerar företagsnamnet. Varje typsnitt har en egen personlighet. Det finns typsnitt med olika stilar: företag, akademiska discipliner, underhållningsindustrin och modeindustrin har alla sina favoriter. Det är också viktigt att välja rätt typsnitt med tanken att din logotyp kommer att presenteras i olika storlekar. Logotypen ska vara lätt att avkoda, och det lönar sig därför med ett nyktert val av typsnitt.

Den tredje noten är färgpaletten. Färger har olika psykologisk mening, och varje färg kan ha olika underliggande betydelser, beroende på sammanhanget. Till exempel är rött en “het” färg, men kan också vara tänkt som en symbol för “stopp” eller en som representerar kärlek. Beroende på det meddelande som annars kommuniceras genom logotypen kan färgpaletten alltså tolkas på vitt skilda sätt.

Hur kan man säkerställa att logotypen sjunger i samma tonart

  • Säkerställ att de olika delarna av logotypen sjunger samma sång. Ta reda på vilket budskap du vill ska kommuniceras genom sången. Därefter kan du utforma logotypen, välja typsnitt och sedan besluta dig för en färgpalett som förstärker detta intryck.
  • Fundera på om du kan ge objekten olika toner: även om symbol, typsnitt och färgpalett sjunger samma sång, kan de sjunga i olika tonarter. De kan med andra ord alla förmedla budskapet, men med variationer.
  • Ett objekt kan utmärka sig i jämförelse med det andra: ett element i logotypen kan anropa ett annat, vilket kan göra logotypen mer subtil och komplex. Beroende på om delarna av logotypen sjunger solo eller i kör kommer meddelandet att bestämmas av komplexiteten i varumärkeshistorien.
  • Ingen av dessa element är avsedda att bära låten ensam: alla delar av logotypen är tänkta att stå tillsammans. Logotypen kommer inte bära utan medvetet val av typsnitt eller färgpalett, på samma sätt som färgpaletten inte på något sätt kan stå ensam. Försäkra dig därför om att alla element hjälper till att berätta en historia och att inga element kan berätta den helt själv.

Designa din logotyp med tanken att dessa noter skall fungera tillsammans. Elementen i logotypen kommer alla att vara symboler som ger visuell mening. Om du får dem att arbeta tillsammans och sjunga i harmoni, kommer logotypen att ha bättre djup och fler funktioner än om de sjunger falskt.