5 olika loggor och hur de kan användas

Det finns olika loggor som kan användas på lite olika sätt. Faktum är att ett företag kan använda delar av samma logga separat i olika sammanhang. Det här händer ofta med stora kända märken som vet att deras symboler känns igen.

Vi kan hjälpa till med den typ av logga som kommer att passa ert företag allra bäst. Vi kan också ta den logotyp som ni har just nu och uppdatera den. Kontakta oss idag här så kan vi ta en titt på era behov av en riktigt bra företagslogga!

5 olika loggor och deras användningsområden

  1. Bokstavslogotypen – Monogram

Det här är mycket vanligt. IBM, CNN… det finns gott om exempel på monogramloggan. Om ni har ett företagsnamn som är långt och komplicerat kan bokstavsloggan som bygger på initialer bli en perfekt lösning. Det blir lättare att säga några bokstäver som kanske skapar ett ord som till exempel NASA än att uttala hela namnet. Bokstäverna kan även formas på ett sätt som gör att de också skapar en bild.

  • Företagsnamnet

När företagsnamnet inte är så långt går det att göra logga av hela namnet. Det finns många olika loggor som ser ut på detta vis. En känd är Googles. Men det finns ju många fler. Och alla är inte superkorta. Coca Cola är ju två ord och de har förevigats med den sirliga texten i vitt på en röd bakgrund.

När ni ska använda ett eller två ord som logotyp för företaget kommer fonten som används att få stor betydelse. Kanske väljer ni en som redan finns eller så kan vi ta fram ett unikt typsnitt som verkligen visar vad ni står för. Det här är ett bra val när det är viktigt att namnet på företaget hela tiden upprepas och alltid syns.

  • Bildloggan

Det här är en logotyp som inte nödvändigtvis har en text tillsammans med bilden. Exempel på detta är Twitter vars fågel numera kan stå för sig själv utan namnet på företaget. Likaså Apples äpple. Nu kanske ni inte kan använda enbart en bild utan namnet i starten. Men det kan vara klokt att skapa en bild redan från start för att på sikt få till denna effekt.

Bilder kan användas av olika skäl. Men många gånger handlar det om att man vill få fram en specifik känsla med loggan. När du ser på olika loggor som har specifika bilder är det ofta så att bilden påminner om något som symboliserar företaget. En bild säger ju mer än tusen ord så det här kan vara ett bra grepp då det finns mycket att säga!

  • Abstrakta bildlogotyper

Men det är inte alltid så att man väljer en verklig bild för loggan. Det måste inte vara en fågel, ett äpple eller något annat som alla känner igen. Med abstrakta bilder går det också att skapa känsla. Exempel på detta är Pepsis cirkel med olika färger. Det här är ett spännande sätt att skapa logga på. Men det kräver en skicklig logotypdesigner!

  • Maskotloggan

Om företaget har en maskot kan den få vara med på loggan. Eller så kommer loggan att vara det som ger företaget en maskot! Det kan vara en hund för företaget som jobbar med saker för hundar eller kanske en tand med ansikte och stort leende för tandläkarmottagningen.

En tand-maskot!