Varför vissa skiljer sig från logotypen — och varför det är en dålig idé

Kan du komma ihåg hur spännande det var när du utformade din första logotyp design? Hur vacker du tyckte att den var, och hur du längtade efter att få trycka den första upplagan av visitkorten, och äntligen få visa konstverket? Hur du beskrev subtila detaljer och bakgrundsinformation för din mamma. För att inte tala om turen till Patentverket för offentliggörandet av ditt nya kärleksförhållande.

Vad hände med den magiska känslan?

Problemet är att du fortsätter att se din logotyp: hela tiden och överallt! Du lägger tid på marknadsföring: produktion av flygblad, uppdatering av hemsidan och att skriva nyhetsbrev. Naturligtvis inkluderar alla dessa aktiviteter logotyp exponering. Därefter arbetar du med företagsutveckling och fakturering. Du skriver förslag, behandlar förfrågningar från kunder och skriver ut nya fakturor igen: allt med din logotyp på. Så är det objekten du ser på daglig basis: visitkorten i plånboken, kontorsskylten, reklamskyltarna på bilen. I den dagliga verksamheten i ett bolag, kommer du att se din logotyp hela tiden.

Tristessen sätter in

När du har sett din egen logotyp för vad som kan tyckas vara den 7.000.000 gången, börjar den att förlora sin glans. Den verkar inte längre lika blank, fräsch och vacker – som den en gång var. I själva verket vill du aldrig se den igen!

Det är i sådana stunder som företagare på allvar överväger att göra slut med logotypen – hitta en ny. Som med äktenskapsbrott tror en (eller båda) av parterna att en eventuell ny partner kommer att kunna se dig i ett mycket bättre sken och att du kommer att känna dig gladare där i framtiden någonstans.

Att ändra logotypen är en sista utväg

En företagslogotyp ska vara av tillräckligt bra kvalitet för att hålla under en livstid – eller eventuellt till något som kräver stora förändringar i bolaget i övrigt. Logotypen är firmans ansikte utåt. Om du plötsligt ändrar logotypen, kan kunderna känna sig som om att förhållandet är på väg att upplösas. Ofta kan det göra dem bekymrade.

Först frågar de sig: har jag kommit till rätt plats. Det ser annorlunda ut. Så de tänker: är detta verkligen det företag jag arbetat med under en lång tid och som jag litar på? Slutligen, tänker dem, innebär den nya skinande logotypen att jag kan se fram emot dyrare tjänster – har jag över huvud taget råd att använda detta företag i framtiden?

Du kan enkelt se hur detta är en kedjereaktion du vill undvika, för att inte tala om dominoeffekten detta har på marknadsföringsmaterialet och nya upplagor av trycksaker. Vilken huvudvärk!

Ny förståelse av tristess

Upprepa efter mig: jag ser logotypen mer än någon annan gör det. Du antar att eftersom du har sett logotypen en miljon gånger, har även alla andra gjort det. Detta är inte fallet! Tänk realistiskt på det: hur ofta ser kunderna min logotyp? Fyra eller fem gånger, är troligen närmare verkligheten än ditt perspektiv. Jag kan lova er att de inte är lika trötta på logotypen som du är. Se om du inte kan göra om tristessen till något mer komfortabelt!

Ändra fokus

Du är mer fokuserad på logotypen än någon av dina kunder. Du är nära knuten till den på många sätt. Från själva utformningen i samarbete med en grafisk formgivare, via arbetet med underliggande bilder och symboler till kostnader och tidsanvändning. Med tiden blir logotypen en del av företaget, och samtidigt en del av din identitet.

Ett sådant fokus på logotypen sätter den under stor press, och den måste leva upp till mycket. Nästa gång du känner dig uttråkad av logotypen, försök att fokusera på något annat: redigera hemsidan, skapa nytt marknadsföringsmaterial, läs en ny bok, eller ta dig iväg från kontoret för en dag eller två! Det finns viktigare saker för verksamheten än att uppdatera logotypen, som sannolikt redan är tillräckligt bra som den är.

Om något måste ändras är det kanske ditt visuella vokabulär

Om ditt marknadsföringsmaterial inte håller den kvalitet du vill, är det bättre att lägga tid på bakgrundsfärger, bilder och typsnitt. Detta kommer att förändra utseendet på materialet utan att störa grunden för verksamheten.

Så med andra ord: nästa gång du tar en titt på din logotyp och överväger skilsmässa – ta ett djupt andetag och ta ett steg bort från en ny grafisk profil. Behåll logotypen som det unika ansikte som kunderna kommer ihåg men se samtidigt om det kan finnas utrymme för små förändringar som kan hålla kärleksrelationen levande.