Vi på Logokompaniet har satt ihop några punkter som kännetecknar en bra logotypdesign.
- Beskrivande
- Minnesvärd
- Effektiv även sutan färg
- Skalbar dvs fungerar i både små och stora format.
- Bransch relevant
Låt oss beskriva dessa punkter nogrannare:
Punkt ett och två går hand i hand. För kan du inte beskriva vad en logotyp symboliserar, hur ska du dåkunna minnas det?
Punkt nummer tre är viktigt eftersom färgen är sekundär till figur och form. Vi rekommenderar att ha så få färger som möjligt i din logotyp. Det är också viktigt att logotypen också måste fungera bra i svart/vitt.
Punkt nummer fyra är viktigt för att logotypen ska kunna vara tydligt i alla storlekar, på affischer, brevpapper och andra liknande exponeringssammangang.
Slutligen är det designen som är det relevanta för verksamheten i ett företaget. Detta kommer man fram till genom att göra en branschanalys vars mål är att skilja ditt företags logotyp från dina närmaste konkurrenter.