Då var det dags för nästa stora amerikanska matkedja att uppdatera loggan. I november släppte nämligen Pizza Hut en ny logotyp. Pizza Huts logga måste ses som en av de mest välkända inom branschen, så när ett multi-internationellt företag i den här storleken lanserar en ny logga är det självklart att det drar till sig uppmärksamhet.
Först en titt på gamla loggan
Den gamla loggan har uppdaterats ett antal gånger sedan lanseringen 1955. Men genomgående har färgerna och hatt-illustrationen varit en viktig del genom hela epoken.
Det amerikanska företaget har med åren startat upp massvis av restaurangen runt om i USA och nu de senaste decennierna även utanför USA:s gränser. Det verkar såsom företaget inte har några intuitioner om att minska sin utvidgning, snarare tvärtom. Utvecklingen med Food-Courter på de större varuhusen har ökat Pizza Huts populäritet och kedjan har blivit ett återkommande inslag även längs motorvägarna.
Den nya loggan
Låt oss ta en titt på den nya loggan.
PIZZA HUT – DEN NYA LOGGAN
Aldrig tidigare i företagets historia har loggan redigerats lika märkbart. Det är en modig satsning och alltid en risk när du gör större förändringar med en välkänd logotyp. Den nya loggan har blivit rödare men har kvar hatt-illustrationen. Den största förändringar är att loggan har blivit cirkelformad för första gången. Det är nu en tomatröd pizza som utgör grunden till hela loggan och designen.
Företaget har tagit det här steget för att ytterligare kunna passa in med sin design i de olika länderna de har etablerat sig i. Det är en mer minimalistisk och diskret logotyp som företag nu representeras av. I samband med den nya loggan släppte Pizza Hut också en ny slogan som heter “The Flavor of Now”.
Vad tycker du om Pizza Huts nya logga? Lämna gärna en kommentar. Vill du läsa mer om logodesign och det senaste inom branschen kan du besöka www.logokompaniet.se. Där kan du även få råd och hjälp med utförandet av er logga.