1. En logotyp behöver inte nödvändigtvis vara direkt relaterad till företagets verksamhet.
En restaurang behöver inte nödvändigtvis att ha mat som ett element i logotypen, en tandläkare behöver inte sina verktyg och en möbelaffär kanske inte alltid den traditionella soffan klistrad under företagsnamnet. Även om alla dessa element är relevanta, är det alltid möjligt att hitta bättre alternativ.
Mercedes-logotypen är inte en bil, Virgin Atlantic logotypen innehåller inte ett plan, och Apple’s logotyp är helt enkelt ingen dator!
2. Inte alla logotyper behöver en symbol
Ibland behöver kunden bara en enkel text-logotyp till sin verksamhet.
3. Tvåvägs-process
Det är inte alltid saker går som man har planerat. Ibland har kunden andra önskemål, som går stick i stäv med dina kvalificerade råd. Om detta händer ska du försöka ge dem vad de vill och erbjuda förbättringar till den ursprungliga idén. Det är mindre troligt att de protesterar om de redan har fått en chans att se sitt eget koncept ta form och utvecklas.
4. Picasso var också tvungen att börja någonstans
Du behöver inte vara en konstnär för att förstå att idéer lättare kan ta form på papper än via en mus i ett bildredigeringsprogram.
5. Ta höjd för lång leveranstid – överraska kunden med snabb leverans
Om du är osäker på hur länge ett projekt kommer att ta, är det klokast att räkna med extra tid. Designprojekt är som byggnadsarbete; många små bitar att sätta ihop till en större helhet och motgångar är oundvikliga.
6. Överlåt trendutvecklingen till modebranschen
Trender kommer och går. När du köper nya kläder, är du fri att välja som du vill. När det gäller varumärkes-identitet är förhållandet ett helt annat; långsiktigt tänkande är viktigt. Följ inte flocken, och gör din egen grej.
7. Arbeta i svart först
Genom att lämna färg till slutet av produktionsprocessen, håller du fokus på själva idén. Varken filter eller skuggläggning kan rädda en svag design.
8. Snyggt tillvägagångssätt
Håll dig borta från lekfull logotyp design om du gör ett jobb för en advokatbyrå. För ett barn tv-program däremot handlar det om att vara allt annat än allvarlig. Med detta i åtanke, kan du få en känsla för hur du bör förhålla dig till olika kunder.
9. En enkel logotyp bidrar till enklare igenkänning
En enkel design innebär flexibilitet vad gäller storlek. Helst bör logotypen fungera på 2×2 cm utan förlust av detaljer. Titta på logotyper från företag som Mitsubishi, Samsung, FedEx och BBC. Den enkla designen gör dessa lättare att känna igen.
10. En sak att komma ihåg
Bidra till att det finns ett speciellt särdrag som utmärker sig genom logotypen. Alla starka logotyper har denna egenskap.