Januari månad är början på ett nytt år, men det är också månaden då det tidigare året sammanfattas. Och 2014 är inget undantag, det var ett händelserikt år. 2014 var året när oroligheterna i Ukraina bröt ut, men året skänkte samtidigt mycket glädje. Under juli månad var våra blickar riktade emot fotbolls-VM i Brasilien och det vägde verkligen upp till våra högt ställda förväntningar.
Omdesignade logotyper
En annan tydlig trend under 2014 var alla de företag som designade om sina loggor. Vi tänkte som en avslutning på året lyfta fram de tio omgjorda logotyperna det snackades mest om.
1. AIRBNB
GAMLA
NYA
Airbnb är inte så känt i Sverige, men när företaget gjorde om sin logga blev det mycket uppmärksammat i USA och inom designbranschen. Den nya loggan och symbolen fick ett bra mottagande.
2. PIZZA HUT
GAMLA
NYA
Vi har tidigare skrivit om Pizza Huts förvandling under 2014. Företaget valde att uppdatera sin logga för att bättre passa in bland likvärdiga företag i varuhusen. Det är också tänkt att loggan ska tas emot bättre i de europeiska länderna.
3. HERSHEY
GAMLA
NYA
Hershey’s eller Hershey som företaget nu heter gjorde också om sin logotyp under 2014. Förutom att “S” togs bort ifrån namnet så är nu loggan är mycket renare i sitt formspråk. Återstår att se ifall vi konsumenter lär oss att droppa S:et eller ifall det kommer hänga kvar hos oss.
4. MLS
GAMLA
NYA
MLS som är USA:s största fotbollsliga gjorde en helt ny logga under hösten. Under sommaren, tack vare USA:s framgångar i Brasilien blev fotbollen snabbt populärt och MLS försökte därför hålla intresset för fotboll vid liv i USA. En av förändringarna MLS utförde var att uppdatera, eller helt förnya deras tidigare logotyp. Den nya loggan blev mycket uppskattad.
5. FOURSQUARE
GAMLA
NYA
Foursquare, sajtens som hjälper dig att hitta underhållning och restauranger i närheten av där du befinner dig har växt till en gigant de senaste åren. Under året gjorde företag en totalt ny logotyp där både färg, typsnitt och symbol byttes ut. Den nya loggan passar företagets nya approach. Borta är lekfullheten. Istället kliver det fram ett seriösare multi-internationellt företag som är redo för att inta nya områden.
6. SOUTHWEST
GAMLA
NYA
Soutwest har under året också bytt logotyp och det var i ärlighetens namn ett mycket klokt val. Det som en gång såg ut att vara ett modernt jetplan ser idag idag förlegat ut. Southwest har med sin nya logotyp valt ett mjukare typsnitt och lagt till ett hjärta som symbol. Southwest försöker här förmedla att dem sätter passagerarens välmående på första plats. Loggan har fått ta emot mycket kritik tack vare hjärtat. Southwest är absolut inte starkt förknippat med bra service och utomordentlig kundkontakt. Företaget är mer känt som ett företag som erbjuder billiga flygresor, inte nödvändigtvis en behaglig flygupplevelse.
7. REEBOK
GAMLA
NYA
Reeboks nya logga har också fått mycket kritik. Det är ett modigt steg att byta symbol och tanken är att distansera sig från deras närmaste konkurrenter Nike och Adidas. Den nya loggan är tänkt att skapa ett starkare varumärke. Men loggan har fått kritik för att vara allt för likt andra företag som Mitsubishi.
8. NETFLIX
GAMLA
NYA
Netflix har städat rejält och tagit fram en mycket mer minimalistisk logotyp. Den äldre loggan måhända var förlegad design men gav ändå företaget en skön retrokänsla och hade med sin tunga skugga ett Hollywood liknande utseende. Den nya loggan har därför fått ta emot kritik och vi här på Logokompaniet kan instämma i kritiken. Ibland är det bättre att strunta i designregler och gå emot trenderna.
9. BLACK + DECKER
GAMLA
NYA
Byter man namn på ett företag så går det inte undvika en ny logotyp. Och för att uppmärksamma ett namnbyte är det bäst att göra en tydlig förändring i företagets logodesign. Därför tycker vi att Black + Decker’s nya logga är både fräsch och passar företaget ypperligt.
10. PAYPAL
GAMLA
NYA
Paypal är företaget som fortsätter att växa. Under 2014 tillkom företagets redan mycket kända symbol. Den nya loggan har tagits emot bra och har blivit ett naturligt inslag på kort tid. Den stilrena designen och de myndiga blå färgerna inger företroende och tillit.
Besök www.logokompaniet.se om du vill läsa mer om modern logodesign.