Det spelar ingen roll hur nöjd du en gång var med din nya logotyp, en dag kommer du ändå behöva göra en uppdatering av din logga. Det kan vara ett mycket tufft beslut att ta och det finns flera vägar att gå. Det går att skapa en alternativ logotyp som kan användas parallellt med den äldre logotypen, det går också att skapa en helt ny logotyp eller så kan du välja att putsa till din nuvarande logga.
Ny logotyp – Vilken väg skall jag gå?
Det finns olika fördelar och nackdelar med alla de tre alternativen. Att skapa en parallell logga kan skapa en otydlighet, en helt ny logotyp kan orsaka identitetsproblem och att putsa lite på logotypen kan göra att konsumenterna ogillar förändringen och känner att företaget växer ifrån dem. Så beslutet kan vara tufft men måste ändå någon gång tas.
Ett stort företag med lång historia kände nyligen att det var dags att göra något åt sin logotyp. Företaget har den senaste tiden gått igenom stora förändringar och det borde också synas i logotypen. Företaget valde att slipa på sin nuvarande logga och satte sin designgrupp på uppdraget. Ni kanske redan har sett slutresultatet som har publiceras i flera medier.
Volvos nya logotyp
Som du kanske redan har gissat är det Volvos nya logotyp vi pratar om. Deras interna designavdelning fick den tuffa utmaningen att modernisera deras logga järnringen. I deras pressmeddelande uttryckte dem “Volvo behövde en förnyad design för järnmärket, optimerad för kommunikation och mångsidig för alla typer av applikationer. Logotypen har förenklats i sin renaste form och förmedlar varumärkets vision; att vara världens mest progressiva och åtråvärda premiumbilmärke“.
Den nya loggan
Volvos gamla logotyp – Det så kallade järnmärket är välkänt och publicerades första gången för 80 år sedan. Sedan dess har designen förändrats men de mest framträdande detaljerna såsom ringen, pilen och typsnittet finns kvar.
Volvos nya logotyp – Så här ser Volvos nya logga ut efter en finslipning av designavdelningen. Ringen, pilen och typsnittet är det samma men loggan har blivit mer minimalistisk och har ett enklare formspråk. Loggan är både rund och fyrkantig till sin natur tack vare pilen som skapar en kvadratisk känsla. Loggan har en mer exklusive look och fungera utmärkt tillsammans med Volvos nya storsatsning av flaggskeppet Volvo XC90.
Du finner mer intressant läsning och tips när det kommer till logotyper på www.logokompaniet.se.