Rätt färg för din logotypdesign.
Innan du väljer vilken logga som ska bli ansiktet utåt för ditt företag eller organisation så är det viktigt att du ställer dig frågan: Vilka signaler skall min logotype sända ut? Med hjälp av loggans form, storlek, typsnitt och motiv kan du skapa signaler som kommer att förknippas med loggan. Men faktum är att den starkaste faktoren står ändå färgvalet för. Ditt val av färg på loggan kan skapa känslostämningar och hjälper oss som betraktar logotypen att avgöra vad företaget står för.
De senaste åren har det forskat mycket i ämnet färgers psykologi, hur vi människor påverkas känslomässigt av olika färger. Det visade sig att det finns en oerhört stark koppling emellan hur vi regerar känslomässigt utefter vilken färg vi betraktar. Därför är det viktigt att tänka igenom vilken sinnesstämning du vill att människor ska känna när dem får syn på din logotyp. Det är första steget till beslutet om vilken färg du tänker välja.
Röd färg
För att ta ett exempel är det intressant att företag som McDonalds, Wendy’s, Pizza Hut och Coca Cola alla har en röd logotype. Men det är långt ifrån en tillfällighet att dem har just en röd logga allesammans. Företagen har valt den röda färgen just för att den röda färgen stimulerar hunger. Dem har valt att dra nytta av de psykologiska effekter som röd färg för med sig. Röd är naturligtvis inte den enda färgen som påverkar oss utan varje färg vi betraktar påverkar oss på olika sätt.
Här följer en sammanfattning av vilken effekt färger har på oss.
Grått står för: Balans, Neutralt och Lugn
Grönt utstrålar: Hälsa, Fredligt och Tillväxt
Blå färg uttrycker: Tillit, Styrka och Trofasthet
Lila färg skänker: Kreativitet, Vishet och Skapande
Vinröd färg står för: Mod, Ungdomlighet och Spänning
Orange färg betecknar: Vänskap, Anförtroende och Glädje
Gul färg står för: Optimist, Värme och Klarhet.
Slutsats
Innan du bestämmer dig för din logotypdesign är det viktigt att du tänker över vilka färger du kommer att använda dig av. Din logotyp kommer vara ansiktet utåt för ditt företag och vara den symbol ni kommer att bli förknippade med under en längre tid.
För mer tips om logotypdesign och förslag på hur du kan utforma din logga, besök www.logokompaniet.se.