Logotyp design: Raster- eller vektorgrafik?

Logotyp design består av ett antal definierade kriterier, från designerns inspirationskällor och personliga preferenser till logotypens färg och form. Vilka saker bör man då vara medveten om när man utformar logotyper för olika typer av media?

Raster och vektorgrafik: Dessa två termer låter svåra, men är egentligen mycket enkla att förstå: rastergrafik består av pixlar som du har på bildskärmen och som tydligt kan ses som skarpa kanter när du förstorar en rastrerad bild. Vektorgrafik består av linjer och ankarpunkter som kan skalas automatiskt i Adobe Illustrator – eller i någon annan programvara för vektorgrafik. Dessa är de viktigaste skillnaderna mellan raster-och vektorgrafik, men vi måste också göra ett djupdyk i ämnet för att bättre förstå i vilka situationer de olika teknikerna används.

Rastergrafik
Om du förstorar en rastrerad bild, kommer du att märka att kanterna är mer pixlade. Detta eftersom de flesta bildformat rastrerade för att kunna redigeras i bildbehandlingsprogram. Rastrerad grafik består av pixlar, där varje enskild pixel kan bära sin egen färg. Detta innebär att om du har färre pixlar i en bild, kommer du att ha färre färger och därmed sämre kvalitet. Med full upplösning har du en klar och skarp bild.

Varför inte raster är bra för logotyp design

Det största problemet vad gäller rastergrafik i logotyp design är upplösningen. Såsom tidigare nämnts, tenderar restrerade bilder att vara mer kantiga i övergångarna. Skalning av bilden är det största problemet i samband med rastergrafik. Du kommer att kunna skapa en högupplöst bild i Photoshop, men det kommer att vara svårt att veta hur stor bilden kommer att vara i produktion.

En annan aspekt är kvaliteten. Om du designar logotyper professionellt och alltid strävar efter bästa möjliga kvalitet, kommer inte rastrerin att vara till någon hjälp. Som tidigare nämnts, kommer rastrerade bilder i slutändan pixla sig på trycket, vilket speciellt i stort format inte är särskilt smickrande. Detta kommer att spegla din kunskap om industristandarder och kunskaper som måste tas hänsyn till i produktionsprocessen.

Användningsområden

Foto och grafik rendering görs med raster. På grund av den omfattande redigeringspotentialen vid rastrering är det ett bra val eftersom bilden måste efterbehandlas med korrigering av färg, ton och struktur.

Vektorgrafik

Med enkla ord, är vektorgrafik en samling av linjer och ankarpunkter som tillsammans utgör en fullständig bild. Linjerna fungerar som form och ankarpunkterna som riktning för linjerna att ta. Det har många likheter med Adobe Photoshop penn-verktyg. Om du är bekant med det kommer du att klara dig fint. Om inte, är det dags att arbeta mer med det.

Linjerna och ankarpunkterna som utgör vektorgrafik manipuleras genom matematiska beräkningar som gör det möjligt att skala bilden.

Varför används vektorgrafik för logotyper?

Eftersom en vektorbild lätt kan skalas utan att förlora kvalitet, är detta det föredragna formatet bland designers. Förutom att lösa skalbarhetsproblem är vektorbaserad grafik också mycket lättare att redigera. Logotyper som skapas i vektorgrafik är mer flexibla och kan effektivare integreras med andra typer av media, från PR-material, kontorsmaterial som visitkort och brevpapper till webbdesign och andra typer av media.