Logotrender – 2017

Underbart med ett nytt år! Så känner vi det alla vid tolvslaget och ett helt år ligger orört framför oss. Men nyårseffekten rinner snabbt av oss och det dröjer inte länge förens vardagslunket har infriat sig. Och hur kommer 2017 bli? Vi tänkte förutspå trender och utveckling inom logo design, så häng med, här kommer några trender uppräknade.

Listan – Logotrender 2017

Först tåls det att nämnas att grundtanken och funktionen med en logotyp aldrig förändras, loggan uppgift är att förmedla ett budskap till konsumenten – komprimerade till en rörelse, för att lämna ett oförglömligt intryck.

1. Litterär Minimalism

logokompaniet-billig-logga

Trenden har varit populär under de senaste 20 åren och kommer vara ett givet inslag även i år. I en värld där allting blir större, djärvare och mer bombastiskt är det intressant att det är den minimalistiska loggan som dominerar marknaden. Loggan ska vara praktisk och målinriktad. Tanken är att loggan direkt ska berätta vilken inriktning företaget har och emot vilka dem vänder sig till.

2. Handmålad

logokompaniet.se - hand målad

Under 2016 var den handmålade loggan mycket populär och vi förutspå att intresset för den kreativa loggan bara kommer att öka under 2017. Och i vilka branscher hittar vi handmålade loggor? Givetvis är det mat och dryckesföretagen som är främst förknippade med de handmålade logotyperna. Den lekfulla designen passar sig utmärkt för att förmedla exklusivitet, värme och kreativtitet.

Men under 2017 kommer designen sprida sig till andra branscher och för att just förmedla exklusivitet.

3. Negativa ytor

logokompaniet.se - negativa ytor

På tal om kreativitet och lekfullhet, negativa ytor kommer utnyttjas även under 2017. Vill du ha en finurlig logga med finess? Det finns många klassiska loggor som har utnyttjat de negativa ytorna på allra bästa sätt, FedEx’s logga med en pil formad emellan E och X är ett bra exempel.

Ibland kan det behövas mer än en snabb titt för att upptäcka de två olika bilderna i en och samma logga, men det hjälper betraktaren att få ett oförglömligt intryck.

4. Line Art

logokompaniet.se - line art

“Line Art” har varit en tydlig trend under de senaste åren. Vad är en line art logga? Det är en logga skapad av sammansatta linjer som alla har samma tjocklek. Designformen förekommer ofta i resebranschen. För designers som arbetar med line art finns det en utmärkt möjlighet att kombinera linjerna med de kreativa negativa ytorna.

Vi förutspår att Line Art kommer fortsätta utvecklas och kan mycket möjligt vara den allra vanligaste logotypformen om ett par år.

5. Vintage

logokompaniet.se - vintage

Ja, självklart kommer även vintage loggan synas under 2017. Det är designformen som utskiljer sig mest ifrån de andra och utnyttjar vår känsla för nostalgi. Tänker du skapa ett nytt företag men ändå vill förmedla en känsla av stabilitet och mångårig kunskap, då kanske vintage loggan hade passat dig.

Men vi vill också höja ett varningens finger. Om du funderar på att använda dig av vintagedesign, tänk på att det kan skicka felaktiga signaler. En vintage logga kan lätt assosicera till “här är allt som det alltid har varit”. Är du ett glassföretag som planerar att ge ut en ny smak varje månad, då hade vi inte rekommenderat dig en vintagelogga. Vintageloggan kan skicka ut en signal om att företag är fast i det förflutna.


Det var några av trenderna som kommer dyka upp under 2017. Rörliga loggor kommer också fortsätta att trenda. Nästa inlägg ska vi titta närmare på loggor i rörelse.

Vill du läsa mer om grafisk design eller få ett prisförslag på att förändra din logga, besök www.logokompaniet.se. Där hittar du mer läsning om logodesign och kan få kontakt med kompetent personal.