Det är inte lätt att skapa en välfungerande logotyp vid första försöket. Vi har däremot skapat många genom åren och delar gärna med oss med några tips som kan förenkla ditt arbete. Här kommer en lista på tio stycken enkla råd att tänka på när du arbetar med din logga.
Loggan behöver inte beskriva vad företaget utför
En företagslogga behöver inte vara beskrivande för vad företaget utför. För att nämna ett exempel behöver inte loggan till en restaurang nödvändigtvis innehålla mat eller bestick i själva logotypen. Det finns flera exempel på företag som har en välgenomtänkt logga utan att för den delen addera företagets sysselsättning i loggan. Ett känt företag som Mercedes har ingen bil i sin logga, på flygbolaget British Airways logga hittar du inget flygplan och det har gått bra för Apple utan att ha med en mobiltelefon eller laptop som symbol.
Alla loggor behöver inte ha en symbol
Det finns många framgångsrika företag som endast har en symbol som logga. Men det betyder inte att alla märken behöver ha en egen symbol. Många internationella företag har istället valt att satsa på ett unikt typsnitt och en textrad. Texten i sig blir företags trademark och det behövs då ingen symbol.
Tvåvägsmodellen
När du arbetar med en logotyp är du oftast inte ensam om det slutgiltliga beslutet. Det kan finnas starka viljor i arbetsgruppen och det kommer inte tjäna till någon nytta att bara köra över dina partners. Tvåvägsmodellen är den naturliga lösningen. Ge dem först vad dem vill ha. Sedan är det dags för att fullfölja din personliga smak. Överlämna först resultatet dem önskade, visa sedan ditt personliga förslag. Försök att förmedla vad det är med loggan som du anser vara en förbättring och vem vet, kanske kommer de att ändra sig.
Även Picasso hade en början
Ett bra tips när du arbetar med logotypes är att plocka fram papper och penna. Att börja skissa på en logga är ett mycket bra knep. Du behöver inte vara en talangfull konstnär för att kunna göra några enklare skisser. Det går inte komma ifrån att det går snabbare att skissa upp ett par förslag på pappret än att sätta sig vid datorn direkt.
Håll din deadline
Det är bättre att ge en deadline som du faktiskt kommer att klara av än att försöka stressa fram ett snabbt resultat. Att bygga en logga kan vara ett mycket komplext arbete och det är lätt att köra fast ordentligt.
Börja med svartvitt
Om du väntar med färgen till sist är det lättare att fokusera på själva loggans utseende. Ingen färg kommer någonsin rädda en dåligt designad logga.
Håll dig i rätt bransch
Designar du en logga för en advokatfirma bör inte loggan vara allt för lekfull. Skapar du däremot en logga för ett barnprogram eller ett glassföretag bör du undvika en allt för strikt logga.
Du finner mer tips för dig som arbetar med logotyper ifall du besöker www.logokompaniet.se.