Att skapa en ny logotyp för ett företag eller en organisation är verkligen en tillfredsställande uppgift. Företagets logga är oftast ansiktet utåt och kommer vara en symbol för din verksamhet i många avseenden. Det är klokt att inte byta logotyp allt för ofta, helst aldrig. Loggan kan i många avseenden vara lika betydelsefull som själva namnet.
Logotyp regler
Det är lätt att anta att det inte finns några regler när det gäller att skapa en ny logotyp. Friheten i skapandet kan tyckas vara obegränsad men ändå finns det några riktlinjer man bör följa för att nå ett önskad resultat. Det går att dela in loggor i olika kategorier och en av de mest populära genren är den avskalade minimalistiska loggan. Det är också en av de allra svåraste loggorna att ta fram där varje liten vinkel, avstånd eller förlängd linje kan skapa en obalans och förstöra slutresultatet. Att köpa en logotyp kan visa sig vara en vettig investering. Det är klokt att vända sig till en byrå som har erfarenhet och vet vad som funkar i alla avseenden. En logotyp är så mycket mer idag än en stämpel på en faktura, den bör vara dynamisk och fungera både i tryck och på webben.
Minimalistisk logotyp
Här nedanför följer några exempel på väl fungerade minimalistiska logotyper. Gemensamt har dessa loggor få detaljer, ett rent uttryck och kalla färger.
För mer inspiration och professionella tips från folk i branschen besök www.logokompaniet.se. På sidan kan du få kostnadsexempel och alla kontakter du behöver för att lyfta ditt företag.