Ibland kan en ny logotyp verka väldigt märklig. Men med tiden vänjer vi oss vid den. Om företaget lyckas kan de sätta en helt ny trend för hur logotyper ska se ut. Det finns gott om kända logotyper som ser lite märkliga ut. Vi tycker inte det för att vi är så vana vid dem, men om du försöker se på loggan utan att tänka på bakgrunden och produkterna så inser du att det är lite konstigt.
Du kan kontakta oss för att få hjälp med en logotyp som är både unik och tilltalande. Klicka här för att ta kontakt!
Här är några exempel på kända logotyper som fungerar men som ändå är lite konstiga i grunden…
Apples äpple
Att ha ett äpple för företaget som heter Apple kan ju tyckas vara helt normalt. Inte för att ett äpple har något särskilt med datorer att göra. Och varför ska det vara ett bett i äpplet? Det här kan verkligen verka lite konstigt. Men förklaringen löser det hela.
När man tog fram Apples logga såg det nästan ut som ett körsbär. För att poängtera att det var ett äpple lades den avbitna biten till. Det här är en logga som i grund och botten kan verka lite märklig men som har fungerat mycket bra för Apple.
I love NY
Du har definitivt sett den här loggan och kanske har du själv ett klädesplagg eller någon mugg med den. I love NY där love är utbytt mot ett hjärta är en ikon. Det här är en så kallad Rebus logga. Hjärtat står som symbol för ordet kärlek medan New York förkortas till NY. Logotypen har använts för att dra turister till New York men syns numera i flera olika format för andra städer och syften.
Londons symfoniorkester
Londons symfoniorkester har en logga som är minst sagt märklig. Den består av initialerna i orkesterns namn, LSO. Med en enda flytande linje har man satt ihop dessa initialer så att det nästan inte syns vad det står. Du får klura en stund för att se vilka bokstäver det är. Det här är ett grepp som har fungerat bra. Loggan är ju både bokstäver och en slags flytande symbol som fungerar som en bild i sig.
Mercedes kaststjärna
Bilföretagets logga är mycket känd. Den kan stå för sig själv utan namnet på bilen och alla vet vad det handlar om. Loggan tillhör de kända logotyper som har lyckats världen över men den är faktiskt lite konstig. För vad har en kaststjärna med en bil att göra?
Tanken med stjärnan var inte kaststjärna. Den associationen kom senare då barn började knipa symbolen från bilar och leka med den på detta vis. Triangelstjärnan ska i själva verket visa att märket dominerar på land, i luften och till sjöss. Det är kanske inte direkt vad du tänker när du ser stjärnan men det spelar mindre roll för den har visat sig göra jobbet alldeles utmärkt!
Mazettis ögon
Ögonkakaon har en rolig symbol som består av två ögon. Det hela verkar lite konstigt. Men det hela bygger på klagomål som kom i början av kakaokarriären. Folk klagade på att kakaon hade mist sin kvalitet. Detta yttrade sig som klumpar som sjönk till botten av muggen vid tillredning av chokladdryck. Det visade sig att det hade blandats jord i chokladen hos handlarna som sålde den.
Mazetti ska ha skapat loggan för att visa handlarna att de vakar över deras hantering av chokladen. Konstigt men faktiskt också riktigt kul!