Hur ska en logotyp se ut?

En riktigt bra logotyp kommer man ihåg. Men hur ska en logga se ut för att ge den önskade effekten? Det här är en mycket viktig fråga. Även om du inte själv är designer så är det givetvis så att du kan förstå vad som kännetecknar en bra logotyp design. Men det är viktigt att ett proffs på logotypsdesign får ta fram formen.

En logotyp är mer än en vacker form

Det är så mycket som går in i professionell logotypdesign. Det är klart att du vill ha en logga som ser attraktiv ut. Den ska kännas modern och tilltalande. Form och färg måste upplevas som smakfulla. Samtidigt så är det ju otroligt viktigt att loggan stämmer väl överens med verksamhetens innehåll och syfte.

Det finns många vägar att gå. Det finns kända logotyper som bara är en enkel bokstav men som genast förmedlar rätt budskap. Så finns det loggor som bara är en bild och som utan ord kopplar tankarna till verksamhetens kärna.

Oavsett vad logotypen ska beskriva så måste den vara effektiv. Det får inte bli för svårt att gissa vad den handlar om. Den ska vara beskrivande utan att överdriva, tydlig utan att bli tråkig… Det här är en riktig utmaning!

Skalbar grafik är ett måste

Idag så måste man kunna ändra storlek på grafik som används i reklam. Det här ska inte leda till att bilderna blir suddiga eller kantiga. En logotyp måste se bra ut i alla storlekar, oavsett om den presenteras i tryck eller på skärmen på en mobiltelefon.

Det här kräver att den som designar loggan använder sig av teknik och grafik som möter kraven. När du får filerna med den färdiga logotypen så ska du kunna använda den vidare precis som du vill. I all marknadsföring, överallt.

Loggan ska kännas i maggropen

Det här kan verka lite flummigt, men en bra logga känns i maggropen. Den etsar sig fast på näthinnan så att du kommer ihåg den och vet intuitivt vad den symboliserar. Du behöver inte vara grafisk designer för att inse vilken design som har den här effekten. Det är bara att kika på loggan, blunda och känna efter i maggropen.

Grafik som man gärna bär med sig

Glöm inte bort att företagets design också ska kunna användas som levande reklam. Om logotypen är vacker och tilltalande så vill man gärna ha den på klistermärken och kläder. Den kan få helt vanliga saker som väskor, kaffekoppar och kepsar att bli snygga och intressanta.

Då loggan bär så tar den med sig företagets namn och budskap ut i världen. Det ger ett mervärde som inte går att mäta. Det är också därför som det är viktigt att tänka långsiktigt och se till att logotypen har en design som håller många år framöver.