Logotyper ar visuella. En bra designer har full förståelse för alla aspekter av visuella intryck. En viktig del av logotyp design är formen. Förstår du vilken form som fungerar bäst för din logotyp? Det är viktigt att ta hänsyn till form i designprocessen av en lyckad logotyp. Har du en logotyp? Är du säker på att du har valt rätt form för att förmedla logotypen? Om du inte har en logotyp, vet du vilken form du bör välja och varför?
Anpassade geometriska former kan i vissa situationer värdesättas högt, men om inte arbetet utförs på rätt sätt, riskerar du att skapa en logotyp design som är lätt att glömma. På ett sätt kan det finnas en mening med att använda improviserade figurer. De som bara accepterar alla former, har ingen förståelse för psykologin bakom metoden.
Tre typer av former:
Kvadratiska logotyper
En fyrkantig logotyp design är lätt att anpassa, och den är bäst sett från en typografs ögon: Det kommer inte vara några problem när det gäller placeringen av annonsen; den kan passa i en smal spalt och i ett hörn – det handlar om rätt storlek.
Cirkulära logotyper
En cirkulär logotyp är också mycket lätt att anpassa. Genom att ändra storleken, kan du enkelt möta behovet av publicitet. En cirkel kan placeras i mitten av en rektangel. Flexibiliteten hos denna lösning har gjort den mycket populär.
Rektangulära logotyper
En rektangulär logotyp bör användas med försiktighet. En rektangulär logotyp design tar upp mer utrymme och det kan också sluta med att extra utrymme behövs när du annonserar i publikationer, pressmeddelanden och i andra sammanhang.
Det kan vara lätt att förlora en del av känslan när man arbetar på ett logotyp projekt. Drivna logotyp designers å andra sidan, förstår att rätt val av form kan vara nyckeln till framgång. Du ska känna dig säker på att den utformade logotypen skickar rätt budskap och för att nå detta mål är det viktigt att logotypen har rätt form och struktur.