När ett professionellt team skapar en logotyp träffar dem inte alltid rätt vid första tillfället. Oftast är det mängder av förslag som har kasserats innan det slutgiltiga resultatet offentliggörs (De kasserade förslagen ska arkiveras, inte slängas). Men frågan är ifall man ska nöja sig med det slutgiltiga resultatet eller finns det möjlighet till ytterligare förbättringar?
Hur förbättrar jag en logotyp?
Självklart finns det alltid rum för ytterligare förbättringar. Vid lanseringen av logotypen kommer du få massvis av reflektioner från olika betraktade såsom kunder, medarbetare, släktingar m.m. Det kan vara klokt att ödmjukt lyssna på deras kommentarer. Det kan hända att väldigt många reagerar över något särskilt med loggan och då gäller det att ta ställning till ifall det är något positivt eller negativt. Det finns också möjlighet att se brister i logotypen när loggan har publicerats och applicerats på olika föremål. Det gäller då att så fort som möjligt ta ställning till ifall det är ekonomiskt försvarbart att göra förändringar i loggan.
Ett exempel på en logga som borde ha förbättrats
Världsmästerskapet i fotboll är världens största evenemang och följs av många miljoner människor världen över. Därför är det ett mycket prestigefyllt jobb att få skapa logotypen för mästerskapet. I år var det Brasilien som var värd. Loggan dem skapade blev en spred över hela världen på alltifrån toalettpapper till ölflaskor. Men en intressant fråga, skulle det rent utav gå att förbättra loggan?
Här är en bild på hur loggan såg ut under mästerskapet.
Fifas officiella logotype 2014
Loggan har hämtat inspiration ifrån landets flagga med de gröna, gula och blåa färgerna. Inspiration har också hämtats ifrån segerpokalen och idén i sig är bra och klassisk. Men att använda sig av ytterligare en färg, det röda årtalet, det är onödigt. Själva årtalet i sig är onödigt och kan likaväl finnas med i textform istället. Händerna ser obalanserade ut tack vare årtalet och sen ser fingrarna onödigt klumpiga ut. Även Ⓒ och ® ser onödigt stora ut.
Om vi förbättrar de punkterna vi har nämnt ovan skulle loggan kunna se ut något i stil med det här.
Vad tycker ni om den alternativa loggan? Hör gärna av er till oss om era synpunkter. Ni kan också kontakta oss ifall du behöver rådgiving kring era egna produkter och logotyper. För mer information kan du besöka www.logokompaniet.se.