En av de uppenbara skillnaderna mellan ett online-baserat grafiskt företag och en lokal designbyrå är hur projekten attackeras. På traditionella byråer blir oftast en eller två designers engagerade i projektet.
Ett onlinebaserat logotypföretag har vanligtvis flera designers som deltar i projektet. För det första har ett Internet-baserat företag högre volym än ett markbaserat företag – helt enkelt för att de har en större publik. Detta möjliggör också en större stab än vad de landbaserade konkurrenterna kan ha. Dessutom har dessa företag större frihet att arbeta uppdragsbaserat och därmed mycket större flexibilitet när det gäller anställningsförhållanden.
Det finns negativa och positiva aspekter av båda byråtyperna. När man arbetar med en lokal byrå, är projektet begränsat inom ramen för den kunskap som personalen innehar, medan en internetbaserad byrå erbjuder en miljö med bredare idéer samtidigt som du kanske måste offra en del av den personliga kontakt du kan få genom en lokal byrå.
Ytterst är det upp till företagets ägare vad hon föredrar i form av designprocess. Om hon är ute efter stor variation av möjligheter till låg kostnad utan behov av personliga möten med designers, kan en internetbaserad byrå vara den bästa lösningen. Om projektet däremot har en klar och tydlig lokal profil och band, som kan förstås bättre genom en lokal designbyrå, kan detta i vissa fall vara en bättre lösning.