Från början av den industriella revolutionen och efter moderniseringen av fenomenet innovationer har det pågått ett ständigt krig mellan olika aktörer i konkurrerande branscher. Användningen av logotyper och varumärkesnamn har varit en del av detta krig – många har gått under, men en del har också visat sig starka nog att överleva. Moderna kunder vill gärna prova nya märken och bryta ny mark. Marknaden är medveten om detta, vilket leder till en hårdare konkurrens med många kampvilliga nyetableringar. Trots detta är det många som går under – och när ett märke upphör att existera, så gör logotypen detsamma.
Det första vi kommer ihåg med ett företag är dess logotyp, vilken återspeglar verksamhetens trovärdighet. Som det viktigaste elementet i varje företag bör en logotyp tränga sig in i kundens sinne. Det är kundens förmåga att minnas logotypen som skapar försäljning. En dåligt utformad logotyp kan påverka kunden negativt. Alla som ser företagets logotyp ska kunna beskriva din verksamhet och dra slutsatsen att den är minnesvärd. Logotypen bör vara utformad i rätt storlek oavsett kundens placering. Den bör vara synlig och igenkännbar.
Företagen företar sig alla möjliga typer av upptåg för att bli ihågkomna av kunden. Allt görs genom slogans och användandet av symboler. Om marknaden gillar företagets logotyp kommer de att göra bra affärer. Om kunden avvisar den kommer företaget att förlora marknadsandelar och då tvingas att revidera logotypen eller designa en helt ny logotyp. Detta skulle kräva en fullständig revidering av företagets marknadsstrategi och logotyp-användning.
I modern tid har Pepsi bytt logotyp mer än tre gånger under loppet av två decennier, helt enkelt för att de vill påminna kunden om att de fortfarande är tillgängliga. “Låt oss inte tala om Coca-Cola, som har behållit samma logotyp i över hundra år.”
Företag söker en unik känsla för sin logotyp. Form, storlek, färgskala, teckensnitt och bilder arbetar i harmoni för att få företaget att framstå som mer professionellt och kommersiellt. Färgvalet har en stor inverkan på utformningen. Vanligtvis är svart och vitt mycket effektivt i samband med professionell logotyp design. En unik och effektiv logotyp spelar en viktig roll i alla framgångsrika företag. Även i våra dagar finns det många företag som underskattar betydelsen av logotypen och varumärket och dess roll i ett modernt företag. Logotypen fungerar som en ambassadör för företaget och bidrar väsentligt till tillväxt och utveckling av verksamheten. Du bör inte satsa på komplexa färg-sammansättningar och försäkra dig samtidigt om att den slutliga logotypen har en professionell touch.
En logotyp är inte konst och bör inte överbelastas med symbolik och intrikat design. Designen ska vara relaterad till verksamheten och samtidigt tilltalande för kunden. Val av teckensnitt spelar en viktig roll för helhetsintrycket. Du bör inte använda alltför många logotyper, eftersom det kan förvirra kunden. Teckensnittet ska vara skarpt, snyggt och samtidigt sofistikerat, så att kunden kan urskilja det från den stora mängden varumärken de bombarderas med.
De flesta företag gör klokt i att investera mer tid i logotyp design eftersom den speglar varumärket och företaget.