Som vi redan har diskuterat i den första delen, fungerar logotypen som en bra ambassadör för varumärket och som den visuella representanten för varumärkets identitet. Vi kommer nu att gå vidare med presentationen av välkända logotyper och hur de har ändrat karaktär över tid.
Coca-Cola
Historien om Coca-Colas logotyp är lika lång som dess historia: Det hela började 1886. Tvärtemot vad de flesta tror är inte läskedryckens logotyp samma då som i dag, utan kom med ett tråkigt svart typsnitt som enkelt och ganska odramatiskt identifierade innehållet.
Canon
Canons första logotyp var annorlunda än den som idag kan ses i skyltfönster i tusentals fotobutiker i världen. Inte bara professionella fotografer och regissörer är bekanta med detta märke. Canon har stärkt sin ställning i det kollektiva minnet som en av de mest kända logotyperna i världen. Mycket av orsaken kan hänföras till den gradvisa förändringen av logotypen som därigenom hållit kameramärket i färskt minne hos fotoentusiaster över hela världen.
Mercedes Benz
Mercedez-Benz, är den tyska skönhet som uppfyller kraven från sin kvalitetsmedvetna kundbas med hög prestanda och använder sig av en triangulär stjärna i logotypen som bidrar till en stadig tillväxt för varumärket. En sofistikerad, klassisk bild har tagits till vara medan formgivarna har arbetat med logotypen för bilmärket.
AT & T
AT & T är en amerikansk marknadsledare inom telekommunikationssektorn som har gett liv åt ett antal konglomerater inom branschen. Tidens tand har inte bitit på företaget, eftersom AT & T har uppdaterat konsumenternas minne med en logotyp design strategi.
Survey Monkey
Survery Monkey är ett online verktyg för omröstningar som också förenklar datahantering och ger direkt återkoppling om produktportföljen till producenten. Inte ett legendariskt varumärke som Cola eller Benz, men även Survey Monkey tror på en logotyp design strategi.