Har du någonsin tänkt på hur många logotyper som kommer in i ditt synfält under en dag? Inte? Oavsett, så kommer här svaret: forskning visar att vi under vår livstid kommer i kontakt med mer än 300 logotyper varje dag. Från gryning till solnedgång – logotyper är en naturlig del av vår vardag. Låt oss titta lite närmare på detta märkliga faktum.
Låt oss säga att du vaknar en morgon. Logotyp-exponeringen börjar när du stiger upp ur sängen, och det finns olika logotyper i sovrummet som följer dig till toaletten och sedan till vardagsrummet, via köksbordet och ut på balkongen innan du slutligen hoppar in i bilen.
Under denna lilla resa kommer du redan att ha blivit exponerad för ett dussin logotyper. I sängen – vilket märke på täcket använder du? Madrassen, mattan och golvet är kanske sammansatt av delar från olika tillverkare? Vilka gardiner hänger i fönstret? Även sängen är vanligen tillverkad på en fabrik med en unik logotyp. Och hur är det med tofflorna som det känns så bra att sticka tårna i en kall vintermorgon? Under varmare dagar, slår du på luftkonditioneringen och även denna apparat har en iögonfallande logotyp klistrad i mitten av panelen. Ja, till och med färgen i rummet har en logotyp.
Låt oss ta en närmare titt på badrummet. Från tvålen till djuprengöraren – badrum översvämmas nästan med olika produkter som skriker efter uppmärksamhet. Det kan inte hjälpas att en vistelse på toaletten ibland ser mer ut som en TV-reklam, och vem av oss har inte läst etiketter på olika flaskor och behållare med mer eller mindre kreativ design. Även när vi tillbringar tid i vardagsrummet, måste vi ta itu med olika produktvarumärken. Från belysning till mattor. Alla är utrustade med tillverkarens unika logotyp. Inte alltid lätta att upptäcka, men oftast finns de där. För vem skulle ge upp möjligheten till gratis annonsering och produktexponering i miljontals hem? Från köket till skafferiet – du hittar märken och logotyper på alla nivåer.
Har du någonsin tänkt på hur varje produktvarumärke har sin egen logotyp när du går in i mataffären och hur snabbt du kan lära dig att känna igen produkter bara genom att ta en titt på etiketten? Det finns två huvudsakliga skäl till detta:
- Ett varumärke kräver en logotyp eftersom det är dess identitet. Det är logotypen som håller produkten vid liv, och även efter decennier på hyllorna känner kunderna snabbt igen produkten genom dess unika logotyp.
- Det finns väldigt många varumärken, kanske miljontals. Det är omöjligt för människor att komma ihåg alla, men det finns några märken som sticker ut och som har slagit rot i det kollektiva minnet. Vad är det som ger en del varumärken en fördel? Varumärket, slogan eller logotypen?
Svaret är att det är logotypen som gör att du kan komma ihåg produkten. Oavsett vad du ser eller söker efter – det är den unika formen på logotypen, färgen, kompositionen, kurvorna och de överlappande cirklarna, som gör att du kan särskilja en produkt från en annan.
Låt oss säga att du har gjort en inköpslista och är på väg till mataffären eller stormarknaden. När du kommer in i butiken kommer du att bombarderas av varumärken och logotyper, men du kommer bara att välja de märken du har listat. Vissa logotyper kommer att ge dig positiva associationer, medan andra ger dig en mer obekväm känsla. Allt handlar om tidigare upplevelser, men det finns ingen anledning att dröja vid detta faktum här.
Vissa märken som Coca-Cola, Pepsi, P & G, Unilever, Toyota, Honda, Ford, IBM och Apple kommer alltid att vara logotyper som är gemensamma nämnare i våra visuella liv.