Logotypen är kanske den viktigaste delen av ditt varumärke. Men, ett varumärke är mer än själva logotypen.
Vad menar vi med det? För att kunna svara på frågan så behöver vi definiera vad ett varumärke är och vad en logotyp är.
Vad är en logotyp?
En logotyp är ditt företagsnamn, skriven med en unik font och eventuellt kombinerad med en meningsfylld symbol som är knuten till namnet. Logotypen består även av en färgpalett. Det är viktigt att den är skalbar och att den gör sig bra även i svart/vitt. Designen i en logotyp ska vara tidlös.
Vad är ett varumärke?
Ett varumärke är “Kundens samlade uppfattning av din verksamhet”. Varumärket “bor” i din kund och dennes tankar och uppfattning av ditt företag.
Detta innebär dock inte att du inte kan styra ditt varumärke. Du kan kontrollera dina kunders uppfattning av ditt varumärke genom att definiera varumärket, till exempel genom iögonfallande design och en helhetlig grafisk profilering.
Det är allt som krävs för att hjälpa dina kunder att få en ide om vad ditt varumärke står för.
Detta är punkter som du har full kontroll över när det gäller att bygga ditt varumärke:
• Historien bakom ditt företag. Det första steget i varumärkesbyggandet är att definiera vem du är, vad du gör, vad som skiljer ut dig från dina konkurrenter och vilka dina kunder är. Detta ska du sammanfatta på ett kort och enkelt sätt, som är lätt att förstå och ta till sig. Använd detta som grund för all visuell kommunikation, marknadsföring och strategi planering.
• Logotypen ska vara utformad/designad på ett sätt som visuellt förklarar din varumärkes historia och samtidigt är attraktiv för din målgrupp.
• Grafisk profil Logotypen är endast en del av din visuella kommunikation. Din logotyp och text på ett vitt pappersark är en bra start men du går miste om möjligheten att få den iögonfallande designen. Din grafiska profil består av alla dina design element – som bakgrundsfärger eller mönster, design av brevpapper, design av visitkort, produktbilder, webbdesign samt den font och de färger som används. En komplett grafisk profil ger dig fler möjligheter att nå ut till dina potentiella kunder med ditt varumärke.
• Design i sociala medier. Utformning av en Facebooksida, en twittersida, produkt broschyrer eller en blogg, utgör idag en mycket viktig del av din varumärkesbyggnad.
Ett varumärke är alltså mycket mer än själva logotypdesignen – det är den historien som du kontant kommunicerar genom din grafiska profil (och alla andra sätt som du använder för att kommunicera ut ditt företag mot dina kunder). Den historien styr dina kunders uppfattning av ditt varumärke och om du lyckas kommunicera detta klart och tydligt så kommer dina kunder att minnas dig.
När du har lyckats med att skapa ett starkt varumärke som kommer dina kunder att hjälpa dig att sprida budskapet vidare till nya potentiella kunder som i sin tur kommer att stärka ditt varumärke ytterligare.