En professionell logotypdesign är ett viktigt första steg mot att bygga ett varumärke. Detta är kritiskt i oavsett om det är en logotyp för en nystartad webbplats eller en företagslogga. I dagens samhälle är det viktigt att göra ett gott första intryck och en professionell logodesign som både är minnesvärd och fångar en potentiell kunds blick är A och O.
Det finns en stor mängd företag som jobbar med grafisk design och kan erbjuda skräddarsydda lösningar för logodesign. Om man ger sig ut på nätet kan man hitta en närmast oändlig mängd frilansare över hela världen som kan göra jobbet, ofta till ett väldigt lågt pris, vilket kan vara frestande för den som behöver marknadsföra sitt varumärke med begränsad budget.
Så vad ska man tänka på när man letar efter professionell logotypdesign? Nedan följer några punkter man bör ha klart för sig oavsett om det är en företagslogga eller annan sorts logotyp man är ute efter..
- Man bör allra först fundera lite på vad för slags logga det är man är ute efter. Det finns gott om olika trender och stilar inom logotypdesign och man bör fundera på vilken stil som passar den identitet man vill att ens varumärke ska presentera utåt. En logga som går hand i hand med ditt varumärkes identitet hjälper dig klart och tydligt kommunicera din identitet till dina kunder medan en som inte passar din identitet kan ge ett konstlat och oärligt intryck. Oavsett om du vill ha en minimalistisk logga eller en logga med en maskot bör du fundera på vad för känslor du vill att din logga ska förmedla.
- När du börjat leta efter ett företag eller en frilansare som ska designa din logga kan du få en första indikation genom att studera deras egen design. Om du inte gillar sättet de presenterar sitt företag på är chansen liten att de kan utföra ett jobb du blir nöjd med.
- Efter det bör du givetvis studera deras portfölj. Har de logotyper i en rad olika stilar och har de designat någon logotyp liknande stil som du är ute efter? Ser många av deras loggor snarlika ut eller lyckas de ta fram en unik design åt varje kund?
- Förstår de din bransch och din kundkrets. Man behöver förstås inte kunna baka bröd för att kunna designa en logga åt ett bageri men det är bra om de har en grundläggande förståelse för din verksamhet då detta gör det mycket lättare att förstå vad en logga behöver kommunicera.
- Kommunikation är viktigt. Se till att etablera en bra kommunikation med din designer så de verkligen har förstått vad du är ute efter. Om man väljer att ta kontakt med sin designer online är ett minimum att man kommunicerar via mail och presenterar sitt företag och vad man söker för slags design. Ännu bättre är om man kan ta kontakt via telefon, skype eller liknande.
- Billigast och snabbast är inte bäst. Online kan man hitta logodesign för otroligt låga priser, men man får vara beredd på att få vad man betalar för. Även om även en billig frilansare kan ha en portfölj som ser imponerande ut vid första anblick får man vara beredd på att man får en logga som återanvänder element från tidigare designer i allra värsta fall innehåller färdiga mallar och liknande. En sådan logga kommer inte kunna ge ditt varumärke en unik identitet och om du är ute efter en företagslogga kan det visa sig vara omöjligt att få copyright på en logga vars beståndsdelar redan använts i en stor mängd andra loggor.
Din logotyp är din identitet
Det är värt att ta sin logga på allvar och låta den ta lite tid och kosta lite mera då det är ett betydligt större projekt att byta ut en logga som visar sig fungera dåligt. Stora företag lägger enorma summor på sina loggor och även om din budget är mer begränsad ska du inte behöva få en logga som ser ut som att du snålat. På logokompaniet tar vi våra kunders behov på stort allvar beställ ett av våra paket eller hör av dig till oss så hjälper vi dig att hitta den perfekta logotypen eller företagslogga för dina behov.