Tills du väljer att donera fast en tom och en ny logotyp, är det viktigt att ge viktig information till de grafiska designers som skapar den nya logotypen. Detta kommer att hjälpa till att lindra vägen till ett framgångsrikt projekt och minska risken för missförstånd mellan dig och design.
Eftersom vårt primära fokus är logotyp design, upp frågo1rna under denna. Samtidigt har många av de frågor anpassas till andra former av design och kan enkelt överföras till andra områden med anknytning till tryck och webbdesign.
Företagsrelaterade frågor
- Hur skulle du beskriva dina tjänster och produkter?
- Vilka långsiktiga mål har du angett för ditt företag?
- Varför skulle du ha en ny logotyp och vad du kommer att uppnå förändring?
- Vilka är dina främsta konkurrenter?
- Hur skiljer du dig från dina konkurrenter?
- Vilken ålderssammansättning målgrupp?
Projektrelaterade frågor
- Har du en slogan. Vill slogan ligger bredvid logotypen?
- Har du speciella illustrationer i åtanke för logotypen?
- Har du någon preferens för färg eller befintliga färger företaget.
- Vilka färger vill du inte använda?
- Vilket adjektiv är vad som bäst beskriver logotypen?
- Vilka känslor vill du att logotypen ska vakna?
- Hur vill du att ditt företagsnamn som ska skrivas? Anslutande eller grammatiskt korrekt med mellanslag?
- Vilken typografiska verktyg kommer du att använda? Fet eller normal teckensnitt, handskrivna eller anpassat teckensnitt?
- Var kommer logotypen användas?
- Vad är den främsta logotyp ansökan? Om svaret är webben, är det oftast så att en horisontell konstruktion ser bäst.
- Vilken tidsfrist du har ställt för projektet?
- Vilka ekonomiska ramar som fastställts för projektet?
- Vill andra grafiska tjänster som levereras med logotypen? Till exempel visitkort, kuvert, brevpapper och mycket mer.
- Vilka logotyper vädjar till er och varför?
Det är också en bra idé att doodle runt lite logotyp design i allmänhet och föredrar den grafiska formgivaren med egna idéer och tankar om detta. Den grafiska designerns problemlösare och som kommer att utrusta ditt företag med en ny logotyp. Även om inte grafiska formgivare kända för att vara tankeläsare: Det är därför din plikt att ge så mycket information som möjligt. På så sätt kan du dra samman och landa på en logotyp som träffar märket i termer av vad som är kärnan i ditt företag.