En aktiv logga

En tydlig trend det senaste året är att ha en känsla av aktivitet i loggan. Detta kan återskapas på flera sätt men det vanligaste knepet är att antingen med en figur eller i typsnittet visa att en aktivitet pågår. Självklart passar inte den här typen av loggor för alla företag och organisationer men tillvägagångssättet kan ge loggan ett lyft i rätt riktning.
Ett tydligt och välkänt exempel på en logga med liv är Apples logga. Ett renodlat äpple i siluett väcker inga reaktioner och är knappast unikt, men bettet i äpplet ger loggan ett extra lyft. Bettet skapar frågeställningar och tankar. Loggan blir tack vare bettet aktiv och kan på så sätt symbolisera både hunger, överlägsenhet och girighet. Detta är ett trick som nu återkommer inom branschen och flera större företag gör förändringar i sin design för att just skapa mer aktivitet.

Förändrad logga

Ett stort företag som b.la. har gjort förändringar är webbjätten Twitter. Den blåa lilla fågeln finns kvar men har under den senaste perioden fått vara med om en förändring. Vi skall först titta på Twitters ursprungslogga.

logga-twitter
FÖRSTA LOGGAN

Den blåa fågeln finns redan med på den första loggan. Men det sitter mycket passivt på en gren och förmedlar mer trygghet än ett flöde.

twitter2
ANDRA LOGGAN

Nu har fågeln fått luft under vingarna och genast får loggan ett mer aktivt uttryck.

twitter
TREDJE LOGGAN

När den tredje utgåvan av loggan kom ut har utseendet förenklats. Detaljerna på fågeln är borttagna och fram kliver en minimalistisk fågel i siluett men fortfarande i rörelse.

twitter4
FJÄRDE LOGGAN

Den senaste utgåvan av logotypen har nu fått en uppåt rotation. Förändringen gör att loggan blir ännu mer aktiv och förmedlar att företaget klättrar och är redo att ta ytterligare nya steg istället för att sväva vidare på traditionell mark.

Logokompaniet har hjälpt flera företag med att utveckla deras nuvarande logotyp. Det är en svår balansgång att modernisera en tidigare etablerad logotyp. Vi rekommenderar att ta hjälp av kunnig personal. På www.logokompaniet.se kan du komma i kontakt med professionella designers och få ett kostnadsförslag på en ny eller en korrigering av din nuvarande logga.